Skip to content

50 hier a aktivít na rozvoj predčitateľskej gramotnosti

HRY na rozvoj predčitateľskej gramotnosti v materskej škole.

 

1.Hra Jazykové pexeso

Deti z detských časopisov vystrihnú obrázky a nalepia ich na kartičky. Učiteľka zhotoví hraciu kocku so symbolmi čísel 1 – 5. Na jednu stenu kocky nakreslí smutnú tvár – t. j. –hráč jedno kolo nehrá.

Kartičky rozložíme na stôl, obrázkami hore. Hráč hodí kockou, spočíta počet bodiek a vyberie si ľubovoľný obrázok, ktorého názov vyslabikuje a vytlieska na príslušný počet bodiek na kocke. Môže doplniť aj prídavné meno – napr. 4 = ma-lá kač-ka. Kartičku si zoberie. Ak sa nedá slovo vytlieskať alebo dieťa nevie, obrázok nechá na stole.

x Hus x
Kač –ka Hús – ka Au – to
Ka – čič – ka Hu – sič – ka Au – tíč – ko
Ma – lá kač – ka Bie – la hús -ka No – vé – au – to
Ma – lá ka –čič – ka Mla – dé hú – sat – ko Čer – ve – né – au – to

***

2.Hra A – E – I – O – U

Deťom začneme hovoriť dvojveršie:
A – e – i – o – u,
vieme novú hru.

Deti to zopakujú. Potom pred písmená a-e-i-o-u dávajú iné písmeno, napr. h (vyslovíme „h“ a nie „há“). Vznikne dvojveršie :
Ha – he – hi – ho – hu,
vieme novú hru.

Pridáme nové dvojveršie, napr.:
Ta – te – ti – to – tu,
obed je už tu.
Ma – me – mi – mo – mu,
krava robí mú.

Deti samé vymyslia kopec nových a nových veršíkov!

***

3.Hra Na ktorej strane

Deti si vyberú ľubovoľné knižky (každé svoju, alebo do dvojíc) Na tabuli sú napísané číslice. Učiteľka ukáže napr. na číslicu 5 a povie: Prečítajte mi, čo je na strane päť. Deti listujú, kým nájdu danú stranu a prečítajú, čo je na nej (aký obrázok vidia, aké písmeno spoznajú). Deti sa naučia tomu, všetky knihy majú číslované strany, každá má stranu 5 a pritom na nej sa nachádza iná informácia.

Obmena: Učiteľka povie konkrétnu vec – slovo, písmeno, ktoré deti v knižke hľadajú. Kto prvý nájde, pozrie a povie, na ktorej strane danú vec/obrázok našiel.

 

4.Hra Cvičenie s písmenkami

Učiteľka deti postupne oboznámi s postojmi tela v tvare písmen A, E, I, O, U. Na pokyn napr. „Ako cvičí písmenko I?“ Deti sa postavia do daného tvaru (stoj spojný, ruky pripažiť). „Ako cvičí písmenko U?“ (ľah na chrbte, predpažiť, nohy kolmo na podložku) atď.

Obmena: deti môžu vymýšľať, ako by napodobnili aj iné písmená z abecedy, napr. začiatočné písmeno svojho mena. (napr. písmeno „T“ – stoj spojný, rozpažiť a pod.)

***

Mnohé ďalšie hry a aktivity na rozvoj predčitateľskej gramotnosti nájdeš pokope
v tejto 13 stranovej zbierke, ktorú som dala dokopy v priebehu štúdia a pedagogickej praxe.

Môžeš si ju stiahnuť tu:

Musíš sa prihlásiť, aby sa zobrazil zvyšný obsah.Prosím . Ešte nie si členom? PRIDAJ SA!