Skip to content

AKTIVITA – Kalendár ročných období

AKTIVITA, prostredníctvom ktorej sa deti hravou formou naučia vymenovať ročné obdobia a opísať ich charakteristiky.

Využi omaľovánky ročných období na viacero spôsobov:)

1.Poďme si vyrobiť vlastný „KALENDÁR ROČNÝCH OBDOBÍ!“

Ranné hry: Deti rozdelím na štyri skupiny – jar, leto, jeseň, zima.  Každá skupina dostane jeden výkres A3. Úlohou každej skupiny je dohodnúť sa, čo je pre ich skupinu typické – počasie, oblečenie, sviatok a pod. Následne v detských časopisoch vyhľadávajú a vystrihujú obrázky, ktoré k nim podľa nich patria a ukladajú na výkres.

Ranný komunikačný kruh: Skupiny si navzájom predstavia svoje obdobia tak, že vymenujú/opíšu obrázky, ktoré si uložili na svoj výkres. Spoločne zhodnotíme, či sa dané prvky k obdobiam hodia alebo nie. Nachádzame rozdielne i spoločné znaky.

Aktivita: Keď majú všetky skupiny nájdený dostatočný počet prvkov, rozdám im omaľovánku obdobia v tvare kruhu, ktorý si nalepia doprostred a obrázky môžu vyfarbiť. Svoje obrázky z časopisov ponaliepajú dookola, čím vznikne pestrý obraz s typickými znakmi ročného obdobia.

Vyhodnotenie: Skupiny v správnom poradí – jar, leto, jeseň, zima kamarátom spoločne svoj plagát odprezentujú: „My sme jarné deti, narodili sme sa na jar. Máme radi..“ opisujú obrázky na plagáte. Zopakujeme si, kto bol prvý, kto druhý.. Vznikol nám veľký „KALENDÁR ROČNÝCH OBDOBÍ“, ktorý môže zdobiť triedu po celý rok! 🙂 Samozrejme, nezabudnime si vždy nalistovať správne obdobie:)

Lenivý TIP! Pokiaľ sa dá, skupiny zvolím podľa dátumu narodenia. Deti, ktoré majú narodeniny na jar, sú v skupine „jarné deti“ atď., budú tak viac motivované, pretože to bude naozaj „ich obdobie“ 🙂

Na druhý deň si deti môžu vyrobiť veselé menovky ponaliepať ich na okraje hárkov období kalendára – a máme hotový aj NARODENINOVÝ KALENDÁR 😉 

2.Poďme si vyrobiť vlastné „PUZZLE ROČNÝCH OBDOBÍ!“

Deti omaľovánky pestro vyfarbia a následne ich rozstrihajú na rôzne dielce – na rovnaké pásy, „ako pizzu“ alebo na „rozbité zrkadlo“. Počet dielov prispôsobím veku a zručnostiam danej skupiny detí.

Stačí pomiešať a naspäť skladať:) 

Lenivý TIP! Môžeme súťažiť, ktorá skupina poskladá svoje obdobie (alebo aj všetky naraz) rýchlejšie:)

3.Poďme objavovať „CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY ROČNÝCH OBDOBÍ!“

Vytlačím si omaľovánky ročných období aj tiene. Omaľovánky rôzne rozstrihám okolo jednotlivých obrázkov a poschovávam po triede. Deti majú za úlohu hľadať  a objavovať charakteristické znaky ročných období. Kto nájde schovaný obrázok, ukáže ho ostatným a samostatne alebo spoločne určia, ku ktorému ročnému obdobiu patrí. Dieťa ho vyfarbí a nalepí na príslušné miesto – podľa tieňa. Hľadáme dovtedy, kým nenájdeme všetky znaky všetkých období:)

Omaľovánky ročných období

si môžeš stiahnuť tu:

Musíš sa prihlásiť, aby sa zobrazil zvyšný obsah.Prosím . Ešte nie si členom? PRIDAJ SA!