Rozvíjaj s deťmi aktívnu slovnú zásobu s jednoduchými obrázkami a omaľovánkami, ktoré im predstavia HOMONYMÁ – slová rovnako znejúce, ale s rozličným významom!
Najčastejšie môžeme natrafiť na tieto homonymá:
JAZYK – v ústach, na topánke | VLNA – voda, vlákno |
KOHÚTIK – zviera, vodovodný | ZÁMOK – budova, visiaci na zamykanie |
OKO – orgán, volské oko | KÔŠ – prútený, basketbalový |
RAKETA – vesmírna, tenisová | UCHO – časť tela, konáre-časť stromu |
RUČIČKY – končatiny, na hodinách | KORUNA – kráľovská, stromu |
HLAVA – časť tela, kapustová | ZVONČEK – zvon, rastlina |
KĽÚČ – od dverí, husľový kľúč | HREBIENOK – na česanie, kohútí |
LIST – zo stromu, dopis | HUBKA – hríb, špongia |
VALČEK – na cesto, na maľovanie | ŠARKAN – hračka, drak |
ŠÍPKA – značka určujúca smer, plod | KLINČEK – kovový, kvet |
V súbore nižšie nájdeš na 10-tich hárkoch 20 najznámejších slov s rozličným významom
= až 40 obrázkov (4 obrázky na A4), ktoré môžeš využiť aj na tieto aktivity:
Aktivita č. 1 – DVOJICE OBRÁZKOV
Počas ranného komunikačného kruhu deťom ukážem dvojicu obrázkov – napr. kohútik zviera a kohútik vodovodný.
Opýtam sa: Čo je na obrázku? Čo majú tieto dva obrázky spoločné?
Ďalšiu dvojicu obrázkov podám dieťaťu. Jeho úlohou je obrázky pomenovať a opísať.
Deti na vlastnej skúsenosti dospejú k poznatku, že aj rôzne predmety môžu mať rovnaké pomenovanie.
Aktivita č. 2 – VYMEŇ SI MIESTO
Deti si vyžrebujú jednu kartičku s obrázkom a posadajú si na stoličky do kruhu.
Učiteľka stojí uprostred kruhu a nahlas zreteľne vysloví: Kto hľadá, nájde, na stoličku sadne! Našla som napr. KORUNU!
Dvojica detí, ktoré držia v rukách obrázok koruny (kráľovskej, i stromu) sa postavia a vymenia si miesto.
Deti si cibria pozornosť na vyslovené heslo a uvedomujú si jeho rôznorodý význam.
Aktivita č. 3 – „MAĽOVANÉ“ TVORENIE VIET
Deti si rozdajú kartičky. Tvoríme vety, ktoré deti dopĺňajú svojim obrázkom.
Napr. Učiteľka vraví: Na dvore kikiríka kohútik. = Dieťa, ktoré má správny obrázok s kohútikom sa postaví a ukáže ostatným svoju kartičku.
Dieťa (samostatne alebo s pomocou) vytvorí novú vetu, kde sa nachádza „jeho slovo“, napr. Moja babka má sliepočky a kohútika.
Následne učiteľka vytvorí novú vetu: Opravár opravil pokazený vodovodný kohútik. = Dieťa s obrázkom vodovodného kohútika sa postaví a ukáže obrázok. Tiež vytvorí jednoduchú vetu s „jeho kohútikom“, napr. Z kohútika tečie voda.
Opakujeme aj s ostatnými homonymami:)
Deti si rozvíjajú slovnú zásobu tvorením viet s rovnakými slovami, ale s iným významom.
Lenivý TIP! Deti majú rady HUMOR – S HOMONYMAMI ho vieme mať až až! Zahraj sa na Polepetka a skús hrať tenis s vesmírnou raketou, alebo nazbieraj v lese plný košík hubiek – špongií! Deti Polepetka iste rady poučia, aké hubky to mali byť 👌😄
Aktivita č. 4 – DVOJIČKY / PEXESO
Starším deťom, ktoré už majú s homonymami predošlé skúsenosti, môžeme kartičky pomiešať a vyzvať ich, aby dvojice našli a pospájali ich.
Dokonca si s nimi môžu zahrať aj PEXESO:)
Aktivita č. 5 – PLAGÁT S HOMONYMAMI
Deti si nakresli alebo vyfarbia obrázky s homonymami. Na veľký formát ich k sebe správne priradia a nalepia.
Spoločne deti vytvoria vlastný „edukačný plagát“ na poznávanie nových slovíčok.
Ak ho vystavíte na nástenke, deti určite rady poučia o týchto zaujímavých a zábavných slovíčkach aj svojich rodičov:)
Aktivity prispôsobujeme a volíme vždy s ohľadom na vek a úroveň danej skupiny detí👌☺️
Zapoj deti do výroby vlastných edukačných kartičiek alebo plagátu!
Vytlač im HOMONYMÁ aj vo forme malej omaľovánky, ktorú si vyfarbia samé!
Určite s nimi vymyslíte nové hry a naučíte sa viac;)
OBRÁZKOVÉ aj OMAĽOVANKOVÉ HOMONYMÁ
si v PDF na vytlačenie môžeš stiahnuť tu: