Skip to content

AKTIVITY – Obrázkové HOMONYMÁ na rozvoj slovnej zásoby – AJ AKO OMAĽOVÁNKY!

Rozvíjaj s deťmi aktívnu slovnú zásobu s jednoduchými obrázkami a omaľovánkami, ktoré im predstavia HOMONYMÁ – slová rovnako znejúce, ale s rozličným významom!

 

Najčastejšie môžeme natrafiť na tieto homonymá:

JAZYK – v ústach, na topánke VLNA – voda, vlákno
KOHÚTIK – zviera, vodovodný ZÁMOK – budova, visiaci na zamykanie
OKO – orgán, volské oko KÔŠ – prútený, basketbalový
RAKETA – vesmírna, tenisová UCHO – časť tela, konáre-časť stromu
RUČIČKY – končatiny, na hodinách KORUNA – kráľovská, stromu
HLAVA – časť tela, kapustová ZVONČEK – zvon, rastlina
KĽÚČ – od dverí, husľový kľúč HREBIENOK – na česanie, kohútí
LIST – zo stromu, dopis HUBKA – hríb, špongia
VALČEK – na cesto, na maľovanie ŠARKAN – hračka, drak
ŠÍPKA – značka určujúca smer, plod KLINČEK – kovový, kvet

 

V súbore nižšie nájdeš na 10-tich hárkoch 20 najznámejších slov s rozličným významom
= 40 obrázkov (4 obrázky na A4), ktoré môžeš využiť aj na tieto aktivity:

 

Aktivita č. 1 – DVOJICE OBRÁZKOV

Počas ranného komunikačného kruhu deťom ukážem dvojicu obrázkov – napr. kohútik zviera a kohútik vodovodný.

Opýtam sa: Čo je na obrázku? Čo majú tieto dva obrázky spoločné?

Ďalšiu dvojicu obrázkov podám dieťaťu. Jeho úlohou je obrázky pomenovať a opísať.

Deti na vlastnej skúsenosti dospejú k poznatku, že aj rôzne predmety môžu mať rovnaké pomenovanie.

 

Aktivita č. 2 – VYMEŇ SI MIESTO

Deti si vyžrebujú jednu kartičku s obrázkom a posadajú si na stoličky do kruhu.

Učiteľka stojí uprostred kruhu a nahlas zreteľne vysloví: Kto hľadá, nájde, na stoličku sadne! Našla som napr. KORUNU!

Dvojica detí, ktoré držia v rukách obrázok koruny (kráľovskej, i stromu) sa postavia a vymenia si miesto.

Deti si cibria pozornosť na vyslovené heslo a uvedomujú  si jeho rôznorodý význam.

 

Aktivita č. 3 – „MAĽOVANÉ“ TVORENIE VIET

Deti si rozdajú kartičky. Tvoríme vety, ktoré deti dopĺňajú svojim obrázkom.

Napr.  Učiteľka vraví: Na dvore kikiríka kohútik. = Dieťa, ktoré má správny obrázok s kohútikom sa postaví a ukáže ostatným svoju kartičku.
Dieťa (samostatne alebo s pomocou) vytvorí novú vetu, kde sa nachádza „jeho slovo“, napr. Moja babka má sliepočky a kohútika.

Následne učiteľka vytvorí novú vetu: Opravár opravil pokazený vodovodný kohútik. = Dieťa s obrázkom vodovodného kohútika sa postaví a ukáže obrázok. Tiež vytvorí jednoduchú vetu s „jeho kohútikom“, napr. Z kohútika tečie voda.

Opakujeme aj s ostatnými homonymami:)

Deti si rozvíjajú slovnú zásobu tvorením viet s rovnakými slovami, ale s iným významom.

Lenivý TIP! Deti majú rady HUMOR – S HOMONYMAMI ho vieme mať až až! Zahraj sa na Polepetka a skús hrať tenis s vesmírnou raketou, alebo nazbieraj v lese plný košík hubiek – špongií! Deti Polepetka iste rady poučia, aké hubky to mali byť 👌😄

Aktivita č. 4 – DVOJIČKY / PEXESO

Starším deťom, ktoré už majú s homonymami predošlé skúsenosti, môžeme kartičky pomiešať a vyzvať ich, aby dvojice našli a pospájali ich.

Dokonca si s nimi môžu zahrať aj PEXESO:)

 

Aktivita č. 5 – PLAGÁT S HOMONYMAMI

Deti si nakresli alebo vyfarbia obrázky s homonymami. Na veľký formát ich k sebe správne priradia a nalepia.

Spoločne deti vytvoria vlastný „edukačný plagát“ na poznávanie nových slovíčok.

Ak ho vystavíte na nástenke, deti určite rady poučia o týchto zaujímavých a zábavných slovíčkach aj svojich rodičov:)

 

Aktivity prispôsobujeme a volíme vždy s ohľadom na vek a úroveň danej skupiny detí👌☺️

 

Zapoj deti do výroby vlastných edukačných kartičiek alebo plagátu!

Vytlač im HOMONYMÁ aj vo forme malej omaľovánky, ktorú si vyfarbia samé!

Určite s nimi vymyslíte nové hry a naučíte sa viac;)

 

OBRÁZKOVÉ aj OMAĽOVANKOVÉ HOMONYMÁ

si v PDF na vytlačenie môžeš stiahnuť tu:

Musíš sa prihlásiť, aby sa zobrazil zvyšný obsah.Prosím . Ešte nie si členom? PRIDAJ SA!