Aktivita na prvé oboznamovanie sa detí s písmenkami, v ktorej si vyskúšajú vymyslieť a ilustrovať vlastný krátky príbeh.
V tejto aktivite som využila edukačné kartičky od TROCHA INAK, na ktorých je každé písmenko zobrazené ako súčasť konkrétnej ilustrácie, ktorá deti motivuje k vymýšľaniu príbehu.
Aktivitu je fajn si rozdeliť na viac dní:)
Dvojica si vyberie jednu edukačnú kartičku (ktorá sa im páči/si vyžrebuje).
Obe deti z dvojice dostanú hárok A4, na ktorý im fixkou napíšem „ich“ písmenko, ktoré majú na svojej kartičke.
Úlohou každej dvojice je vymyslieť a namaľovať krátky príbeh o predmete na ich obrázku.
Deti jednoducho zodpovedajú pomocné otázky:*
- Čo je na obrázku = predmet? Čo najradšej/najčastejšie robí = činnosť?
- Aké ďalšie predmety začínajú na rovnaké písmenko/hlásku = súvislosť? (staršie deti)
Svoje odpovede nakreslia/namaľujú do svojich hárkov s písmenkom.
Musia sa dohodnúť, kto namaľuje predmet a kto činnosť/súvislosť.
*Ja si odpovede aj napíšem na PC a vytlačím (ty nemusíš, ale ja rukou píšem hrozne :-D)
Keď sú ilustrácie hotové, zlepíme hárky dvojíc dokopy, aby vznikli otváracie „knižky“.
Na druhý deň deti doplnia aj TEXT.
Názorne si na hocijakej knižke ukážeme, ktorým smerom sa správne číta, kde je začiatok a koniec.
Deťom rozdám nastrihané začiatky a konce príbehov.
Všetky naše príbehy budú začínať KDE BOLO, TAM BOLO..
tento preto musia nalepiť správne na začiatok = vľavo hore.
Končia sa tiež rovnako ZAZVONIL ZVONEC, ROZPRÁVKE JE KONIEC.
Nalepiť na koniec = vpravo dole. Ak sa ti ich nechce písať, stiahni si ich rovno tu: (stačí nastrihať)
Kde-bolo-tam-bolo.pdf (492 stiahnutí )
Krátky text, ktorý deti vymysleli zodpovedaním pomocných otázok
napíšem veľkými tlačenými písmenami pomedzi obrázky.
(ja som ho vytlačila a nechala deti nalepiť)
Všetky príbehy tak majú spoločný koncept:
- ZAČIATOK = Kde bolo, tam bolo..
- PREDMET = Čo bolo
- ČINNOSŤ = Čo sa dialo (+SÚVISLOSŤ = staršie deti)
- KONIEC = Zazvonil zvonec, rozprávke je koniec.
Každá dvojica svoju knižku spoločne prečíta ostatným kamarátom:)
HOTOVO!
Ver tomu, že všetky príbehy sa budú deťom páčiť!
Na tretí deň si dvojica dotvorí aj OBÁLKU.
Kreativite sa medze nekladú. Naliepať vystrihnuté obrázky, písmenká z časopisov, či abstraktne natrhaný farebný papier zvládnu už najmenšie deti.
Vymyslite tiež NÁZOV a nezabudnite uviesť mená spoluautorov;)
A aký príbeh ste vymyslíte vy?
O Drakovi Damiánovi, ktorý jedol najradšej Dyňu a Dubáky..
O Vrane Vierke, ktorá najradšej lietala ponad Vysoké Tatry..
O Električke Erike, ktorá rada cestovala do Egrešova..
Daj mi vedieť!;-)