TOP najlepších publikácií pre deti predškolského veku (od 3 do 6 rokov) odporúčaných pani učiteľkami:)
Ktoré knižky sa oplatí mať v školskej knižnici?
V rámci MARCOVEJ SÚŤAŽE pri príležitosti mesiaca knihy,
do ktorej sa zapojilo 359 pani učiteliek z materských škôl,
mali súťažiace vyplniť komentár, ako svoju odpoveď na:
„Uveď meno autora a názov detskej publikácie,
ktorá sa vám pri práci s deťmi v MŠ najviac osvedčila.“
Nižšie si prečítaj, ktoré knižky sa často opakovali a teda sú naozaj overené učiteľkami v praxi.
Zoznamom sa môžeš inšpirovať pri najbližšej návšteve kníhkupectva
a obohatiť vašu triednu knižku o podnetné príbehy:)
TOP č.1 sa stala Opica Škorica : Peter Stoličný
Pani učiteľky viac krát uvádzali, že „jednoznačne“, „deti postavu opice Škorice priam milujú“, či „je to hotový ošiaľ“. Príbehy sú zábavné a veľmi poučné, preto ju s obľubou čítajú pred spaním alebo aj v rámci najrôznejších vzdelávacích aktivít a vrelo odporúčajú všetky diely:) Pani učiteľka Kristínka H. uviedla: „Deti sa z týchto príbehov vždy poučia, čo je správne a čo nie. Pritom, samozrejme, s opičkou zažijú veľa veselých príhod. Veľa rodičov túto knihu kúpilo aj deťom domov. Máme k tomu aj veselú príhodu. Keď sme sa v škôlke pýtali deti akou maskou by chceli byť na karnevale – odpoveď: opica škorica.“ 🙂
TOP č.2 – Rozprávky o psíčkovi a mačičke : Josef Čapek
V tesnom závese však pani učiteľky nedajú dopustiť na klasiku so psíkom a mačičkou. Rady sa k nej opakovane vracajú, príbehy ako si psík roztrhol gaťky, ako s mačičkou piekli tortu či umývali dlážku si s deťmi rady nielen čítajú, ale aj maľujú, dramatizujú a podľa ich slov sa na nich vždy pobavia, a to aj po rokoch. Ako uviedla aj pani učiteľka Renátka D. „Deti majú najradšej príbeh ako psíček s mačičkou piekli tortu. Pri každom čítaní sa smejú na tom, ako do torty zvieratká nahádzali všetko možné a popravde aj my učiteľky sa na tom vieme stále zasmiať :)“
TOP č.3 – Škriatok v pyžamku : Zuzana Kubašáková
Pani učiteľky k tejto knižke viackrát odporúčali aj jej voľné pokračovanie Víla zo šatôčky. Príbehy v oboch knižkách sú zábavné, poučné a blízke deťom v tomto veku. Pani učiteľka Zuzana N. ich rada číta práve z dôvodu, že „príbehy súvisia s otázkami a problémami, ktoré sa často vyskytujú aj v MŠ.“🙂
TOP č.4 – Rozprávky o zvieratkách : V. G. Sutejev
Pri tejto knižky pani učiteľky okrem poučných príbehov vyzdvihli aj veľmi pekné ilustrácie. Rozprávky využili v rámci viacerých vzdelávacích aktivít, na rozvoj sociálno-emocionálnych vzťahov, komunikáciu a najradšej ich dramatizovali, najčastejšie príbeh „Pod hríbom“. Pani učiteľka Marie B. uviedla: „Dramatizovali sme takmer všetky a použili i na vystúpenie“:)
TOP č.5 – Danka a Janka : Mária Ďuríčková
Opäť overená klasika. Príbehy sestričiek dvojičiek nikdy nesklamú a bavia aj dnešné deti, rozvíjajú mnoho pozitívnych vlastností, tvorivosť i priateľstvo. Dobre sa pracuje s textom aj ilustráciami. Pani učiteľka Mariana S. približuje: „S príbehmi o Gevenduche, alebo Človiečik z budíka deti rozvíjajú tvorivosť, fantáziu, samostatné rozhodovanie (ako bude vyzerať moja Gevenducha/človiečik, aké tvary a farby si zvolím) a komunikáciu pri opise obrázka.“:)
TOP č. 6 – Môj Macík – Mária Rázusová-Martáková
Veľmi obľúbená knižka najmä v mladšej vekovej kategórii. Tvrdé leporelo, milé obrázky a text, ktorý dokonalo sadne detskému čitateľovi. Pani učiteľka Lívia K. má skúsenosť, že „Už najmenšie deti dokážu prerozprávať jej dej a zarecitovať celý text naspamäť vďaka jednoduchým rýmom a tiež podnetným ilustráciám.“
TOP č.7 – Piesne, hry a riekanky pre deti predškolského veku – Lysáková, Kopinová, Podhorná
Veľká kniha bohatá na piesne aj s notovými zápismi, opisy najrôznejších hier, ľudových riekaniek a hádaniek, ktoré sú zaradené do tematických okruhov tak, aby poslúžili v každom ročnom období. Knihu vydalo Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
TOP č.8 – Mimi a Líza – Kerekesová, Moláková, Salmela
Veselé príbehy dvoch kamarátok, z ktorých jedna je slepá a „na svet sa díva rukami“. Deti sa učia empatii voči ľuďom s handikepom veľmi príjemnou formou, pretože práve vďaka nemu sú príbehy plné neočakávaných zvratov a fantastických prvkov. Rozvíjajú detskú fantáziu a dajú sa využiť ako motív na viaceré výchovné aktivity. Pani učiteľka Marcelka V. uvádza, že v jej triede „..príbehy dvoch nerozlučných kamarátok – nevidiaceho dievčatka a jej kamarátky Lízy počúvajú deti so zatajeným dychom. Príbehy poznajú aj z DVD. „
TOP č.9 – O Guľkovi Bombuľkovi – Mária Ďuríčková
Veselé príbehy, ktoré sa pani učiteľkám osvedčili už pri najmenších deťoch od 2,5 roka. U detí rozvíjajú priateľstvo, spoluprácu, ochotu pomáhať, majú ju radi. Pani učiteľka Andrea L. z nej urobila veľmi inšpiratívnu aktivitu: „Putovná kniha – Vytvorila nám jedna mamička z bavlny Guľka Bombuľka, ktorý putuje každý deň domov k jednému dieťaťu. Prečítajú si doma jeden príbeh, napíšu do putovnej knihy o čom bol príbeh a dieťa nakreslí obrázok. Spoločne si to potom na druhý deň v škôlke prečítame. Červené klbko tiež používame pri kruhu priateľstva, kde si ho kotúľame ku kamarátovi a popraje mu pekný deň, klbko sa pomaly zmenšuje – Bombuľko sa rozdáva.“:)
TOP č.10 – Rok v lese – Emilia Dziubak
Tvrdá „leporelo“ knižka veľkého formátu, ktorá je úplne bez textu, avšak plne ilustrovaná, kde môžete nájsť nové a nové podnety na každom jej centimetri. Je v nej zobrazený celý kalendárny rok podľa mesiacov a to tak, že na každej dvojstrane sa nachádza vždy ten istý obraz lesa, no vždy zmenený – prispôsobený danému ročnému obdobiu. Deti tak vedia sledovať zmeny v prírode, v správaní sa zvierat i ľudí:) Pani učiteľka Terézia V. uviedla: „Je bez textu, len obrázková, ale rozvíja u detí slovnú zásobu, pozornosť, podporuje predstavivosť a logické myslenie.“:)
Toto je aktuálne TOP 10tka detských knižiek.
Medzi ďalšie odporúčané detské knižky sa u pani učiteliek často objavovali aj tieto:)
Máte aj vy niektoré z nich vo svojej knižnici? 🙂