Skip to content

AKIVITA – Pravidlá triedy HRAVO a bez príkazov

Pravidlá triedy môžu byť dané zhora, deťom predstavené ako hotová vec. ALEBO sa na nich radšej dohodnime spoločne:)

Ovešať si triedu množstvom ceduliek, obzvlášť s písanými pravidlami alebo s nič nehovoriacimi obrázkami, je v materskej škole zbytočná strata času.

Napriek tomu je fajn už v ranom detstve dať deťom informáciu, že spoločnosť sa nejakými pravidlami riadi, inak by tu bol chaos a nežilo by sa nikomu dobre.

Preto aj deťom predstavujem pravidlá nie ako nutné zlo a povinný príkaz daný zhora,

ale ako našich pomocníkov, aby sme sa spolu cítili dobre a bezpečne. Na to predsa sú.

Ako na to?

Pravidlá, alebo želané spôsoby správania sa, sa dajú učiť prirodzene aj bez popísaných „ceduliek.“

Chcem, aby deti v prvom rade POCHOPILI, PREČO je správne dodržiavať určitý spôsob správania
a SAMÉ SÚHLASILI s tým, že je to PRE NICH DOBRÉ.
Len tak budú pravidlo REŠPEKTOVAŤ a bez väčších problémov dodržiavať.

Nižšie si môžeš v .PDF ZDARMA stiahnuť
4 jednoduché pravidlá = 4 heslá aj s obrázkami pre aktivity na celý týždeň:)

Poďme sa inšpirovať – krok za krokom:)

1. Pondelok: Počas ranných hier využijem situáciu alebo nasimulujem konflikt medzi dvoma kamarátmi: Napr. Začnem sama hádku so svojou maňuškou, že som si chcela tou farbičkou kresliť prvá a pri hádke si roztrhneme pekný obrázok so srdiečkom a začneme obe nariekať a obviňovať sa.

Deti vyzvem, aby navrhli, čo by sme v tejto situácii mali urobiť?

Diskusiu moderujem k tomu, aby deti samé navrhovali príklady a riešenia, ako sa k sebe kamaráti majú správať. Čo bolo zlé a aj, keď už sa stala škoda, ako ju napraviť.

„A viete čo? Aby sa už takéto nešťastie viac neopakovalo, poďme si ho „zapísať“, aby sme naň nezabudli! Ako to urobíme? Čo nám odteraz vždy pripomenieme, že sa máme radi? Zalepíme to roztrhnuté srdiečko? Alebo si namaľujeme nové?“

Zvyšok dňa môžeme stráviť výrobou srdiečka pre kamaráta,
pomáhať si, odovzdávať si milé slová, chvály, úsmevy objatia:)

V závere dňa ti tak bude každé dieťa vedieť povedať príklad,
kedy sa dnes zachoval správne a „kamarátsky“ a bude sa mu to páčiť!

Hurá, naučili sme sa prvé pravidlo SO SRDIEČKOM, ktoré pre nás bude veľa znamenať! 🙂

2.Utorok: Počas ranného kruhu ukážem na srdiečko (visiace od predošlého dňa nástenke) a vyzvem deti, aby mi všetci povedali, ako kamarátsky sa zachovali doma alebo ráno.

Nechám ich prekrikovať sa jeden cez druhého, no tvárim sa zmetene a zapchávam si uši z toľkého hluku.

„Viete čo deti, neviem čo sa stalo, ale nikoho som nič nerozumela! Skúste mi to povedať ešte raz, prosím.“

A opäť ich nechám sa prekrikovať. Sledujem, či niekoho napadne zmeniť stratégiu 😀 Ak nie, pomôžem s navrhovaním:

„Ako by sme si povedali všetci, čo chceme, ale tak, aby sme sa navzájom aj dobre počuli? Keď hovoríme všetci naraz, znie to ako jedno veľké kvákanie! Celkom, ako keď si skáču do reči a kvákajú žabky – KVAK KVAK! (a vytiahnem hračku/maňušku/obrázok žabky) Poďme sa skúsiť rozprávať tak, že hovoriť bude len ten, kto bude držať v ruke túto žabku a uvidíme, či to pomôže!“

Zvyšok rozhovoru už určuje žabka tak, že deti si ju navzájom podávajú.
Keď jeden dohovorí, podá ju ďalej kamarátovi a sám už ostane ticho počúvať.

V závere raného kruhu zhodnotíme, že so žabkou sa nám diskutovalo lepšie,
všetci sme sa dobre počuli a dozvedeli sa nové veci.

Preto si  k srdiečkovému pravidlu pridajme nové:
čo nám každý deň pripomenie, že sa nemáme prekrikovať, kvákať a skákať si do reči?

3. Streda: Počas rannej rozcvičky pri behu po obvode triedy môžem zrazu zmeniť smer a akože (pri všetkej bezpečnosti! 😀 ) do niečoho naraziť, napr. do stola. Spravím z toho veľkú vedu, kto tu ten stôl dal a prečo mi zavadzal!

Zahráme sa pohybovú „hru na koníky“ – kráčajú, poskakujú, zrýchľujú, spomaľujú, zakopávajú, preskakujú, cválajú.. Deti sa pohybujú vždy v jednom smere – ako koníky na tréningu, alebo pretekoch.
Ja v každej „disciplíne“ nedisciplinovane z ničoho nič zmením smer a „chtiac-nechtiac narazím“ do prekážky.

V závere cvičenia si na koberec a nahlas premýšľam:

„Z čoho som dnes taká ubolená? Prečo ma tak bolí celé telo – au?“

S deťmi vediem diskusiu smerujúcu k tomu, že v triede nie je vhodné behať si ako sa nám zachce.
Vnútri môžeme behať jedine počas cvičenia, aj to v jednom smere.
Rôzne iné naháňačky je lepšie si nechať na von, kde je viac priestoru.

Na pobyte vonku si opäť zahráme hru na koníky,
tentoraz však môžeme veselo behať, cválať, skákať do všetkých smerov.

Čo keby sme si to dali ako naše tretie heslo, aby sme v triede do seba nechtiac nenarážali a neublížili si?
Nakreslime si obrázok, ktorý nám to najlepšie pripomenie:)

Štvrtok: Počas aktivity – Hre na hračkárstvo – deti presúvajú, kupujú a predávajú si hračky v triede. Keď ich máme kvalitne pomiešané, zrazu neviem nič nájsť, čo práve potrebujem! (Áno, schovám ich na tajné miesto 😎 )

„Deti, nevideli ste plyšového macka? Ani knižku Môj macík nikde nevidím.. Veď som vám ju dnes chcela pred spaním prečítať! Kde len môžu byť? 

Hra na hračkárstvo bola zábava, ale teraz by sme mali už hračky uložiť na miesto, aby sme tu mali opäť poriadok a našli tak všetko, čo sa v tom neporiadku stratilo! Pomôžete mi?“

Každý teraz chyťme do oboch rúk jednu hračku a dajme ju na miesto.
Ak mám v triede 20 detí s dvoma rukami, to je na jeden šup odložených až 40 predmetov!

Paráda – stratený macko sa rýchlo našiel a aj knižku si pred spaním môžeme prečítať!
To spoločné upratovanie hračiek sa mi páčilo, čo keby sme si ho zvolili ako naše ďalšie heslo?
Ktorý obrázok nám ho bude pripomínať?

Piatok: Počas ranných hier, ranného kruhu, rannej rozcvičky a počas aktivity si celý týždeň pripomíname naše každým dňom pribudnuté nové pravidlo a kontrolujeme jeho dodržiavanie.

V piatok máme teda hotový celý plagát/nástenku s triednymi pravidlami, ktoré mi deti „prečítajú“. Každé vlastnými slovami povie aspoň jednu vetu k niektorému obrázku – čo ti pripomína srdiečko, žabka, koník, macko?

Pomohli nám tieto obrázky, aby sme sa v triede cítili dobre a bezpečne?

Ak sa zhodneme, že áno (držím palce), sľúbme si ich odteraz dodržiavať – Je to záväzný dokument, preto ho každý jeden teraz musí pred všetkými podpísať!

Spravíme si z toho veľkú ceremóniu – po jednom pristúpi a po slávnostnom zvolaní „Sľubujem!“ podpíše pravidlá = heslá triedy každý jeden z nás, aj ja!

Na čas si obrázky vyvesíme do šatne, nech aj rodičia vidia, že aj s pravidlami vie byť  zábava;)

Ak sa ti takéto postupné a spoločné zavádzanie „pravidiel triedy“ páči,
kľudne si ich nižšie STIAHNI a VYTLAČ:

  • farebne na vyvesenie v triede
  • ako omaľovánku pre vyfarbovanie na plagát spolu s deťmi :
  • ako pracovný list, ktorý môžeš vytlačiť pre každé dieťa na vyfarbenie = pre lepšie zapamätanie,
  • alebo si ho postrihať ako kartičky, ktoré si deti môžu ťahať a opisovať ich význam pri opakovaní
  • alebo ich mať po ruke a v prípade potreby nimi pripomenúť porušenie pravidla.

/Ako vo futbale – Peťko, zase si mi skočil do reči – dostávaš zelenú žabkovú kartu! 😆 /

PDF si môžeš stiahnuť TU:

Musíš sa prihlásiť, aby sa zobrazil zvyšný obsah.Prosím . Ešte nie si členom? PRIDAJ SA!

Leňoším aj na Facebooku a Instagrame - rada ťa uvidím aj tam!:)

like-leniva-ucitelka

 

Vieš o tom, že..

členstvo-banner