Pracovné listy v pracovných zošitoch sú, pochopiteľne, rovnaké pre všetky deti.
Niekedy to nevadí, keď sa deti nachádzajú na približne rovnakej úrovni danej zručnosti, ktorú pracovný list rieši, ale..
Častokrát je realita opačná.
Každé dieťa je niekde inde a preto použiť rovnaký pracovný list pre všetky deti je zbytočná robota pre učiteľku – dám dieťaťu pracovný list (aj keď už vopred predpokladám, že ono ho nezvládne) a napriek tomu sa ho budem snažiť stoj čo stoj s ním vypracovať. Strata času a energie.. Navyše, takáto neprimeraná záťaž na dieťa je umocnená jeho pocitom, že zasa zlyhalo, že je niečo preň ťažké, že to nezvládne a tak úplne stratí chuť do ďalšej podobnej aktivity v budúcnosti a nikam sa neposúva..
A čo mám teraz snáď pre každé jedno dieťa vyrábať inakší pracovný list?!
Nuž, ideálne áno.. a pozri aké je to jednoduché a rýchle!
Príklad 1:
Výkonový štandard: Pokračuje vo vytvorenej postupnosti predmetov alebo nakreslenej postupnosti obrázkov.
Úloha: Dieťa navlieka korálky a vyfarbuje prvky v rade podľa vopred danej postupnosti farieb.
Motivácia: Riekankou „Princeznička na bále, potratila korále..“ navodíme kráľovskú atmosféru.
Úloha: Navliekaním farebných korálikov vyrábame stratený náhrdelník pre princeznú. Pri činnosti vediem deti k opakovaniu farebnej postupnosti a všímam si, diagnostikujem, ich individuálnu úroveň.
K stolu usádzam deti na rovnakej úrovni – podľa toho, ako sa javili pri manipulatívnej činnosti s reálnymi predmetmi (teda pri navliekaní korálok) a podľa ich úrovne ho individualizujem.
Úroveň 1 – Vôbec nemá predstavu o postupnosti, nechápe princíp opakovania.
Na PL dieťaťu (hoc aj podľa jeho voľby) vyfarbím iba prvú „korálku“. Jeho úlohou je vyfarbiť ostatné korálky takou istou farbou, ako je prvá korálka.
Úroveň 2 – Dieťa chápe princíp striedania dvoch farieb. Vyfarbím mu na každom náhrdelníku prvé dve korálky a jeho úlohou je pokračovať v ich striedaní až do konca. Keď to dieťaťu ide bez problémov, zvýšime náročnosť jednoducho tým, že pridáme tretiu farbu, napr. pri poslednom náhrdelníku.
Úroveň 3 – Dieťa chápe postupnosť aj pri troch farbách. Vyfarbím mu prvé tri korálky, ktoré bude opakovať. Náročnosť zvyšujem pridávaním ďalších farieb, alebo i tak, že dieťaťu „predvyfarbím“ polovicu náhrdelníka a jeho úlohou je vyfarbovať korálky zrkadlovo od prostrednej ku kraju.
Napokon vyrábaš ten list iba jeden, stačila iba malá zmena;)
Jeden dobrý pracovný list = množstvo variácií
pre dokonalú individualizáciu na mieru pre každé dieťa:)
Individualizovaný pracovný list na obrázku
si môžeš stiahnuť tu: