Skip to content

Ako (ne)fotiť deti a aktivity v MŠ, časť 1

Nikdy v minulosti sa toľko nefotilo ako dnes, kedy si fotíme už naozaj asi všetko, všade a vždy. Ani sme sa nenazdali, zrazu sme aj my nielen učiteľky, ale (okrem množstva iného..) aj profesionálne fotografky. Fotodokumentácia života v MŠ sa už akosi vyžaduje. Deti sú úžasný objekt na fotenie, to je pravda. Obzvlášť v zábavnej hre či zaujímavej aktivite.

Rodičia chcú vidieť, ako ich ratolesti trávia čas a aj my sa neraz rady pochválime, čo originálne sme pre ne pripravili;)

Ale my profesionálne fotografky nie sme. Nemáme úhľadný ateliér, vhodne nasvietený priestor, ani potrebné technické vybavenie atď. Popravde, ani objekt fotenia až tak nespolupracuje..

Musíme si poradiť len s tým, čo máme..

Aj vám, v snahe zachytiť deti „v akcii“, vznikajú fotky mobilom, napochytro, ufúľanými rukami od lepidla, ktoré zachytávajú chaos detí v pohybe, aj s neporiadkom v triede v pozadí?
„Reprezentatívne!“ 😀

V tomto návode sa preto venujem tvorbe fotodokumentácie triednych a školských aktivít, aby sme aj z toho mála možností dokázali vyťažiť maximum. Som totiž lenivá prezerať dookola 10 rovnakých záberov, kým vyberiem jeden naj, vhodný na školský web.. Oberá ma to o čas.

PREČO je dobré vedieť robiť lepšie fotky?

Fotky MŠ by mali byť KVALITNÉ a REPREZENTATÍVNE pretože:

  • Prezentujú aktivitu materskej školy navonok
  • Zobrazujú výchovno-vzdelávaciu činnosť detí
  • Vidia ich rodičia a široká verejnosť
  • Zdieľaním na internete sa znižuje kvalita rozlíšenia
    (t.j. nekvalitná fotka bude ešte nekvalitnejšia)
  • Mohli by sa použiť v lokálnej tlači (ilustračný obrázok k článku/reportáži z aktivít..)
  • Rodičia by mohli mať záujem si peknú fotku i vytlačiť
  • Peknú fotku vieme využiť aj na plagát/pútač na podujatie, pozvánku, pohľadnicu, výrobu pomôcky (napr. pexeso s tvárou detí, puzzle zo spoločnej fotky a i.)
  • Slúžia pri spätnej väzbe v hodnotení výchovno-vzdelávacieho procesu
  • V neposlednom rade poukazujú na úroveň zručnosti fotografovania učiteľky

Problém: MNOŽSTVO NEKVALITNÝCH fotografií:(

Päť najčastejších chýb:

1.Príliš tmavé/svetlé

2.Príliš rozmazané

3.Obsahujú zbytočné objekty

4.Zobrazenie detí je nevyhovujúce

5.Bez výpovednej hodnoty


Chyba 1: Príliš tmavé/svetlé fotky 🙁 

Dôvody: Tmavé fotky vznikajú v interiéri s nedostatkom prirodzeného svetla alebo i v exteriéri v tieni, v zamračenom počasí. Fotky tu strácajú pestrosť farieb, sú pochmúrne a zrnité. Fotenie proti svetlu zasa spôsobí presvietenie objektov.

Príliš tmavá fotka – Nedostatok svetla v interiéri.
Príliš svetlá fotka – Deti stoja chrbtom k oknu.

RIEŠENIE:-)

Deti fotíme tak, aby na ne dopadalo svetlo, preto ich situujeme oproti oknu.
V exteriéri fotíme deti mimo tieň a tak, aby na ne dopadalo slnko odpredu alebo zboku.

Deti stoja čelom k oknu.
Na deti svieti slnko zboku

 


Chyba 2: Príliš rozmazané fotky:-(

Dôvody: Objekt fotenia (deti) sú v neustálom pohybe alebo fotograf nedrží fotoaparát pevne (napr. je rozptyľovaný samotnou aktivitou detí – fotí a zároveň koordinuje ich činnosť).

Dôchodcovia rozdávajú deťom lízanky za vystúpenie – zjavné, že?
Deti sa hrajú na obchod, fotografka je zároveň zákazníčkou.

Riešenie:-)

Momentky fotíme v kľudnej činnosti, v pokojnej atmosfére, kedy je dieťa sústredené na činnosť a my máme chvíľu na jeho pozorovanie.

Spontánne pohybové aktivity (napr. tanec, hud.-pohybová hra) fotíme pomocou viacerých snímok bezprostredne po sebe. Následne z nich vyberieme 1-2 najostrejšie a najobsažnejšie.

Konkrétny pohyb (napr. chcem zachytiť výskok) fotíme pripravene, t.j. dieťa pred výskokom odštartujem alebo daný pohyb očakávam (napr. viem, že počas piesne „Keď si šťastný“ idú dupať a pod.). Podľa možností môžem deti v danú chvíľu zastaviť (napr. v stoji na jednej nohe deti vyzvem-kto vydrží stáť najdlhšie?). Alebo si rovno dohodni si s deťmi ľubovoľné heslo, ktoré budete permanentne používať a na ktoré sa ihneď aj s úsmevom zastavia, napr. zvolám „A teraz  SOCHY!“ CVAK!

Deti musia byť s cieľom a obsahom činnosti dostatočne oboznámené, aby nevyžadovali dodatočné pokyny počas fotenia.

Deti v pokojnej, relatívne statickej aktivite.
Zachytené letiace loptičky na povel.
Deti v pohybe.

 

 

 

 

 

 

 

Deti pracujú bez pomoci učiteľa.

 


Ako sa vyvarovať chyby 3, 4 a 5 sa dočítaš tu🙂

Leňoším aj na Facebooku a Instagrame - rada ťa uvidím aj tam!:)

like-leniva-ucitelka

 

Vieš o tom, že..

členstvo-banner