Nikdy v minulosti sa toľko nefotilo ako dnes, kedy si fotíme už naozaj asi všetko, všade a vždy. Ani sme sa nenazdali, zrazu sme aj my nielen učiteľky, ale (okrem množstva iného..) aj profesionálne fotografky. Fotodokumentácia života v MŠ sa už akosi vyžaduje. Deti sú úžasný objekt na fotenie, to je pravda. Obzvlášť v zábavnej hre či zaujímavej aktivite.
Rodičia chcú vidieť, ako ich ratolesti trávia čas a aj my sa neraz rady pochválime, čo originálne sme pre ne pripravili;)
Ale my profesionálne fotografky nie sme. Nemáme úhľadný ateliér, vhodne nasvietený priestor, ani potrebné technické vybavenie atď. Popravde, ani objekt fotenia až tak nespolupracuje..
Musíme si poradiť len s tým, čo máme..
Aj vám, v snahe zachytiť deti „v akcii“, vznikajú fotky mobilom, napochytro, ufúľanými rukami od lepidla, ktoré zachytávajú chaos detí v pohybe, aj s neporiadkom v triede v pozadí?
„Reprezentatívne!“ 😀
V tomto návode sa preto venujem tvorbe fotodokumentácie triednych a školských aktivít, aby sme aj z toho mála možností dokázali vyťažiť maximum. Som totiž lenivá prezerať dookola 10 rovnakých záberov, kým vyberiem jeden naj, vhodný na školský web.. Oberá ma to o čas.
PREČO je dobré vedieť robiť lepšie fotky?
Fotky MŠ by mali byť KVALITNÉ a REPREZENTATÍVNE pretože:
- Prezentujú aktivitu materskej školy navonok
- Zobrazujú výchovno-vzdelávaciu činnosť detí
- Vidia ich rodičia a široká verejnosť
- Zdieľaním na internete sa znižuje kvalita rozlíšenia
(t.j. nekvalitná fotka bude ešte nekvalitnejšia) - Mohli by sa použiť v lokálnej tlači (ilustračný obrázok k článku/reportáži z aktivít..)
- Rodičia by mohli mať záujem si peknú fotku i vytlačiť
- Peknú fotku vieme využiť aj na plagát/pútač na podujatie, pozvánku, pohľadnicu, výrobu pomôcky (napr. pexeso s tvárou detí, puzzle zo spoločnej fotky a i.)
- Slúžia pri spätnej väzbe v hodnotení výchovno-vzdelávacieho procesu
- V neposlednom rade poukazujú na úroveň zručnosti fotografovania učiteľky
Problém: MNOŽSTVO NEKVALITNÝCH fotografií:(
Päť najčastejších chýb:
1.Príliš tmavé/svetlé
2.Príliš rozmazané
3.Obsahujú zbytočné objekty
4.Zobrazenie detí je nevyhovujúce
5.Bez výpovednej hodnoty
Chyba 1: Príliš tmavé/svetlé fotky 🙁
Dôvody: Tmavé fotky vznikajú v interiéri s nedostatkom prirodzeného svetla alebo i v exteriéri v tieni, v zamračenom počasí. Fotky tu strácajú pestrosť farieb, sú pochmúrne a zrnité. Fotenie proti svetlu zasa spôsobí presvietenie objektov.
RIEŠENIE:-)
Deti fotíme tak, aby na ne dopadalo svetlo, preto ich situujeme oproti oknu.
V exteriéri fotíme deti mimo tieň a tak, aby na ne dopadalo slnko odpredu alebo zboku.
Chyba 2: Príliš rozmazané fotky:-(
Dôvody: Objekt fotenia (deti) sú v neustálom pohybe alebo fotograf nedrží fotoaparát pevne (napr. je rozptyľovaný samotnou aktivitou detí – fotí a zároveň koordinuje ich činnosť).
Riešenie:-)
Momentky fotíme v kľudnej činnosti, v pokojnej atmosfére, kedy je dieťa sústredené na činnosť a my máme chvíľu na jeho pozorovanie.
Spontánne pohybové aktivity (napr. tanec, hud.-pohybová hra) fotíme pomocou viacerých snímok bezprostredne po sebe. Následne z nich vyberieme 1-2 najostrejšie a najobsažnejšie.
Konkrétny pohyb (napr. chcem zachytiť výskok) fotíme pripravene, t.j. dieťa pred výskokom odštartujem alebo daný pohyb očakávam (napr. viem, že počas piesne „Keď si šťastný“ idú dupať a pod.). Podľa možností môžem deti v danú chvíľu zastaviť (napr. v stoji na jednej nohe deti vyzvem-kto vydrží stáť najdlhšie?). Alebo si rovno dohodni si s deťmi ľubovoľné heslo, ktoré budete permanentne používať a na ktoré sa ihneď aj s úsmevom zastavia, napr. zvolám „A teraz SOCHY!“ CVAK!
Deti musia byť s cieľom a obsahom činnosti dostatočne oboznámené, aby nevyžadovali dodatočné pokyny počas fotenia.
Ako sa vyvarovať chyby 3, 4 a 5 sa dočítaš tu🙂