O tom, prečo a ako fotiť v MŠ píšem v článku Ako (ne)fotiť deti a aktivity v MŠ, časť 1
a toto je jeho pokračovanie:)
Chyba 3: Fotky obsahujú zbytočné objekty
Dôvody: Zlé natočenie fotoaparátu vzhľadom na kompozíciu fotky, objekty na fotke nesúvisia s motívom želanej fotografie, je potrebné fotky orezať, čím sa zníži rozlíšenie a kvalita fotky.
Veľká vzdialenosť od objektu.
RIEŠENIE:-)
Ešte pred fotením si ujasníme – čo je objektom nášho fotografovania?
Podľa toho zvolíme fotenie na výšku, alebo na šírku.
Zbytočné objekty, ktoré nesúvisia s motívom nefotíme (oblohu, plafón, koberec..), vylúčime ich zo záberu jednoducho tak, že k deťom pristúpime bližšie.
Chyba 4: Zobrazenie detí je nevyhovujúce
Dôvody: Dieťa na fotke nepôsobí dobre, ale naopak, pôsobí skleslo, smutne, vystrašene, deformovane, neupravene, úsmev je silený a i.
Riešenie:-)
Neprikazujeme deťom usmievať sa, ale snažíme sa o vytvorenie spontánne veselej atmosféry, povieme im niečo vtipné, urobíme grimasu..
Deti k foteniu nenútime a nefotíme ich, pokiaľ nemajú práve náladu. Vysvetlíme im, prečo sa chceme fotiť a budujeme pozitívny vzťah k foteniu.
Pred fotením sa uistíme, či nie je dieťa napr. špinavé od jedla, od farby (ak zrovna nemaľuje..), príliš strapaté, má zapravené tričko, rovno čiapku, v zime zapnutú bundu, šál a pod.
Sledujeme i to, čo sa odohráva na pozadí (iné dieťa ťahá za vlasy, špára sa v nose..)
Zásadne nikdy nefotíme deti obnažené, na toalete a pod.!
Chyba 5: Fotka nemá výpovednú hodnotu
Dôvody: Fotograf fotí, len aby fotil a ani nevie čo.
Riešenie:-)
Keď nevieme, čo chceme fotiť, nefoťme nič.
Ujasnime si, čo chcem touto fotkou povedať?
- Ak chcem fotkou ukázať, čo konkrétne deti robia:
Ktoré deti vlastne fotím? (Ideálne 3-4) Nemá nikto z nich odrezanú hlavu/ruku? - Ak chcem fotkou ukázať, aké skvelé využívam pomôcky:
Je z fotky zjavné jej použitie? Dieťa s pomôckou správne manipuluje?
Pomôcku stačí odfotiť 1 raz, nie 20 s každým dieťaťom osobitne.. - Ak chcem fotkou ukázať prostredie, kde sme pracovali:
Je vidieť všetko dôležité? Nápisy, značky, typické prvky.. - Ak chcem fotkou ukázať detské výrobky:
Ideálne cca 3-6 detí/výrobkov, podľa povahy.
Vyriešený problém: MNOŽSTVO NEKVALITNÝCH fotografií:(
Päť najčastejších chýb:
1.Príliš tmavé/svetlé
2.Príliš rozmazané
3.Obsahujú zbytočné objekty
4.Zobrazenie detí je nevyhovujúce
5.Bez výpovednej hodnoty
Očakávaný výsledok:
Reprezentatívne fotky:)
Dodržiavaním vyššie odporúčaných pravidiel získame:
✓SVETLÉ, PESTRÉ
✓OSTRÉ a KVALITNÉ fotky
✓zobrazujúce pekné a ŠŤASTNÉ DETI
✓v zaujímavom VÝCHOVNO-VZDELÁVACOM PROCESE
✓ prebiehajúcom PODNETNOM prostredí materskej školy.