Skip to content

Ako (ne)fotiť deti a aktivity v MŠ, časť 2

O tom, prečo a ako fotiť v MŠ píšem v článku Ako (ne)fotiť deti a aktivity v MŠ, časť 1

a toto je jeho pokračovanie:)

Chyba 3: Fotky obsahujú zbytočné objekty

Dôvody: Zlé natočenie fotoaparátu vzhľadom na kompozíciu fotky, objekty na fotke nesúvisia s motívom želanej fotografie, je potrebné fotky orezať, čím sa zníži rozlíšenie a kvalita fotky.

Zlé natočenie fotoaparátu – deti stoja v rade, tj. na šírku, ale fotograf fotil na výšku = odfotil najmä strop a stôl.

Veľká vzdialenosť od objektu.

Fotograf je príliš ďaleko – odfotil najmä trávu okolo dieťaťa

RIEŠENIE:-)

Ešte pred fotením si ujasníme – čo je objektom nášho fotografovania?

Podľa toho zvolíme fotenie na výšku, alebo na šírku.

Zbytočné objekty, ktoré nesúvisia s motívom nefotíme (oblohu, plafón, koberec..), vylúčime ich zo záberu jednoducho tak, že k deťom pristúpime bližšie.

 


Chyba 4: Zobrazenie detí je nevyhovujúce

Dôvody: Dieťa na fotke nepôsobí dobre, ale naopak, pôsobí skleslo, smutne, vystrašene, deformovane, neupravene, úsmev je silený a i.

Riešenie:-)

Neprikazujeme deťom usmievať sa, ale snažíme sa o vytvorenie spontánne veselej atmosféry, povieme im niečo vtipné, urobíme grimasu..

Deti k foteniu nenútime a nefotíme ich, pokiaľ nemajú práve náladu. Vysvetlíme im, prečo sa chceme fotiť a budujeme pozitívny vzťah k foteniu.

Pred fotením sa uistíme, či nie je dieťa napr. špinavé od jedla, od farby (ak zrovna nemaľuje..), príliš strapaté, má zapravené tričko, rovno čiapku, v zime zapnutú bundu, šál a pod.

Sledujeme i to, čo sa odohráva na pozadí (iné dieťa ťahá za vlasy, špára sa v nose..)

Zásadne nikdy nefotíme deti obnažené, na toalete a pod.!


Chyba 5: Fotka nemá výpovednú hodnotu

Dôvody: Fotograf fotí, len aby fotil a ani nevie čo.

Riešenie:-)

Keď nevieme, čo chceme fotiť, nefoťme nič.

Ujasnime si, čo chcem touto fotkou povedať?

  • Ak chcem fotkou ukázať, čo konkrétne deti robia:
    Ktoré deti vlastne fotím? (Ideálne 3-4) Nemá nikto z nich odrezanú hlavu/ruku?
  • Ak chcem fotkou ukázať, aké skvelé využívam pomôcky:
    Je z fotky zjavné jej použitie? Dieťa s pomôckou správne manipuluje?
    Pomôcku stačí odfotiť 1 raz, nie 20 s každým dieťaťom osobitne..
  • Ak chcem fotkou ukázať prostredie, kde sme pracovali:
    Je vidieť všetko dôležité? Nápisy, značky, typické prvky..
  • Ak chcem fotkou ukázať detské výrobky:
    Ideálne cca 3-6 detí/výrobkov, podľa povahy.

Vyriešený problém: MNOŽSTVO NEKVALITNÝCH fotografií:(

Päť najčastejších chýb:

1.Príliš tmavé/svetlé
2.Príliš rozmazané
3.Obsahujú zbytočné objekty
4.Zobrazenie detí je nevyhovujúce
5.Bez výpovednej hodnoty

Očakávaný výsledok:
Reprezentatívne fotky:)

Dodržiavaním vyššie odporúčaných pravidiel získame:

✓SVETLÉ, PESTRÉ

✓OSTRÉ a KVALITNÉ fotky

✓zobrazujúce pekné a ŠŤASTNÉ DETI

✓v zaujímavom VÝCHOVNO-VZDELÁVACOM PROCESE

✓ prebiehajúcom PODNETNOM prostredí materskej školy.

POČÍTAJTE
dni do Vianoc!
Každý deň
vyfarbi jedno okienko:)

Adventny-kalendar-300px

Leňoším aj na Facebooku a Instagrame - rada ťa uvidím aj tam!:)

like-leniva-ucitelka

 

Vieš o tom, že..

členstvo-banner