Skip to content

Ako s deťmi správne využívať BRAINSTORMING

Brainstorming je vynikajúca metóda na kreatívne vedenie detí k novým nápadom.

V materskej škole je dôležité podporovať kreativitu a fantáziu detí od najmladšieho veku. Jedným z efektívnych spôsobov, ako to dosiahnuť, je využitie metódy brainstormingu.

Výhody brainstormingu:

  • Deti sa učia myslieť mimo zabehnutých koľají a objavujú nové spôsoby riešenia problémov.
  • Posilňuje schopnosť detí vyjadrovať svoje myšlienky a nasledovať myšlienkové pochody druhých.

Ako využiť brainstorming v materskej škole + konkrétny príklad z praxe.

Dôležitá je atmosféra v triede:

  • Atmosféra musí byť uvoľnená, otvorená, priateľská a bezpečná.
  • Deti sa učia, že každý nápad je hodnotný a vítaný
  • Reakcia učiteľky je vždy a výlučne pochvala, k vysloveným nápadom nie je potrebný ani želaný žiadny sprievodný komentár
  • Nie je povolená žiadna kritika, pochybnosť na vyslovený nápad – nič – len výborne, super, skvelý nápad!
  • Tým povzbudzujem deti k otvorenosti a odvahe prezentovať každý nápad.
  • Deti musia cítiť dôveru, že sa môžu vyjadriť slobodne a bez obáv z odsudzovania.

Organizácia a priebeh:

  • Deti pracujú frontálne (najmä mladšie 3-4 roky) alebo v skupinách (5-6 ročné).
  • Ideálne využitie brainstormingu je počas ranného komunikačného kruhu.
  • Každý brainstorming má mať cieľ – stanovte si konkrétnu otázku – čo konkrétne potrebujeme vymyslieť?
  • Cieľ by nemal byť príliš všeobecný – pripravím doplňujúce otázky, ktorými vyšpecifikujem problém.
  • Prednosť má kvantita pred kvalitou. Povzbudzujem k tomu, aby deti rozprávali nápady neustále – môžu nápad vykríknuť, žiadne povinné hlásenie sa a vyvolávanie, nápady „chŕlime“ ihneď ako nás napadnú.
  • Aj na prvý pohľad „divné, smiešne, šialené“ nápady môžu dobre poslúžiť na tvorbu tých skvelých, preto je akýkoľvek posmech či kritika neprípustná.
  • Učiteľka nápady ihneď zapisuje, resp. zakresľuje na tabuľu/plagát. Deti tak majú predošlé nápady pred očami, čo im slúži na inšpiráciu pri tvorbe nového nápadu, alebo na obmenu prvotného. Staršie deti môžu kresliť nápady samy.
  • Vyhodnotenia sa zúčastňujú všetci, každé dieťa dostane priestor zahlasovať za najlepší nápad.

 

Príklad z praxe:

Pred oslavami Dňa matiek si častokrát lámeme hlavu nad tým, čo také kreatívne s deťmi vyrobiť, čo by mohli mamičke podarovať ako darček? Hodiny prezeráš pinterest alebo gúgliš pohľadnice so srdiečkami či návod na skladané papierové kvety. Toľko zabitého času!

Kašli na to, buď lenivá učiteľka, využi brainstorming! 😀

Musíš sa prihlásiť, aby sa zobrazil zvyšný obsah.Prosím . Ešte nie si členom? PRIDAJ SA!

Leňoším aj na Facebooku a Instagrame - rada ťa uvidím aj tam!:)

like-leniva-ucitelka

 

Vieš o tom, že..

členstvo-banner