Naháňačky sú skvelá a, podľa mňa, málo docenená detská aktivita.
Táto jednoduchá pohybová hra je ideálna na:
- rušnú časť rannej zdravotnej rozcvičky, teda na rozohriatie organizmu pred cvičením
- pobyt vonku, na vybitie fyzickej energie a doplnenie tej psychickej
- krátku pohybovú chvíľku, či vyplnenie času medzi inými činnosťami
Najlepšie na nej je, že
nevyžaduje žiadne pomôcky,
zahráte sa kedykoľvek a kdekoľvek:)
Nepotrebuješ ani poznať zborník so 100 hrami.
Stačia TRI
a hravo si s nimi vystačíš celý rok!
Tri jednoduché typy naháňačiek sú:
1.Jeden naháňač = Kto je chytený, stáva sa novým naháňačom.
2.Jeden naháňač = Kto je chytený, je zamrznutý a iný ho môže odmraziť.
3.Jeden naháňač = Kto je chytený, stáva sa spolunaháňačom. Môžu naháňať aj spoločne tak, že sa chytia za ruky.
NAPRÍKLAD: Téma domáce zvieratá:
1.Naháňa kocúr myšky, ktorú chytí, stáva sa novým kocúrom.
2.Naháňa kocúr myšky, ktorú chytí, stane si s rozkročenými nohami, pokým ju iná myška nepodlezie a môže opäť utekať.
3.Naháňa kocúr myšky, ktorú chytí, stáva sa tiež kocúrom.
Pri naháňačkách sa nehráme na „vypadávanie z hry“, lebo by sme išli proti podstate naháňačky – vypadnuté dieťa si sadne, pasívne sedí a pozoruje, pričom si má svaly rozohriať. Zároveň dieťa, ktorému sa „nechce“, sa nechá chytiť dobrovoľne, resp. na lavičke vypadnutých by vždy sedeli tie isté, najpomalšie a najmenej obratné deti, pričom práve im by táto činnosť v rozvoji prospievala najviac.
Vyššie je jednoduchý „recept“ ako si z týchto troch typov naháňačiek „namiešaš“ prakticky nekonečno obmien, v závislosti od témy, ktorej sa daný týždeň venuješ.
TU JE ZOPÁR ĎALŠÍCH PRÍKLADOV NA INŠPIRÁCIU:
Téma ľudské telo:
1.Naháňa bacil deti, ktoré chytí, stáva sa novým bacilom.
2.Naháňa bacil deti, ktoré chytí, čupne si, pokým mu iné dieťa nepríde ukazovákom pichnúť do pleca liečivú injekciu a môže opäť utekať.
3.Naháňa bacil deti, ktorú chytí, stáva sa tiež bacilom.
Téma vesmír:
1.Naháňa asteroid rakety, o ktorú sa šuchne, stáva sa novým asteroidom.
2.Naháňa asteroid rakety, o ktorú sa šuchne, tá sa pokazí – dieťa ostane kľačať, pokým mu iné dieťa nepríde opraviť podvozok potrasením ruky a môže opäť utekať.
3.Naháňa asteroid rakety, ktorú chytí, stáva sa tiež asteroidom.
Téma zima:
1.Naháňa vietor vločky, ktorú chytí, stáva sa novým vetríkom.
2.Naháňa vietor vločky, ktorú chytí, tá sa roztopí na mláku – dieťa si ide ľahnúť na deku v kúte triedy – pokým ju iné dieťa naspäť nezamrazí svojim fúknutím a môže opäť utekať.
3.Naháňa vietor vločky, ktorú chytí, stáva sa tiež vetríkom.
Téma kvety:
1.Naháňa vetrík semienka vo vzduchu, ktoré chytí, stáva sa novým vetríkom.
2.Naháňa vetrík semienka vo vzduchu, ktoré chytí, vyrastie na kvietok – stoj so vzpaženými rukami, pokým nepríde iné dieťa a kvietok neodtrhne – dotkne sa mu papučiek a môže opäť utekať.
3.Naháňa vetrík semienka vo vzduchu, ktoré chytí, stáva sa tiež vetríkom.
Téma dopravné prostriedky:
1.Naháňa policajt autá, ktoré chytí, stáva sa novým policajtom.
2.Naháňa policajt autá, ktoré chytí, dostane pokutu – dieťa musí stáť na mieste až pokiaľ k nemu nepribehne iné dieťa a nezaplatí zaň pokutu – placnú si dlaňou a môže opäť jazdiť.
3.Naháňa policajt autá, ktoré chytí, stáva sa tiež policajtom.
Téma ovocie a zelenina:
1.Zberač naháňa z košíka vysypané jabĺčka, ktoré sa mu nezbedne rozkotúľali po zemi. Ktoré chytí, stáva sa novým zberačom.
2.Zberač naháňa jabĺčka, ktoré chytí, uloží do košíka – chytené dieťa si sadne do kruhu (napr. hula hop), kým k nemu pribehne iné dieťa a kruh zodvihne nad hlavu, aby ho chytené dieťa/deti podliezli smerom von a môžu sa opäť „kotúľať“.
3.Zberač naháňa jabĺčka, ktoré chytí, stáva sa tiež zberačom.
Téma XY – naháňačky ĽAHKO DOPLNÍŠ už aj ty;)
Naháňačky precvičujú nielen rýchlosť a obratnosť, ale celkovú koordináciu tela. Zároveň posilňujú sociálne väzby medzi deťmi, dieťa príde do fyzického kontaktu s iným dieťaťom, hrá sa aj s tým, s kým sa možno v iných hrách bežne nekontaktuje. Ako pri každej pohybovej aktivite sa zlepšuje nálada:)
Pri naháňačkách treba dbať na dostatočne veľký a bezpečný priestor – uisti sa, že na zemi neležia zabudnuté hračky či iné prekážky a že ho tesne neobklopujú napr. ostré hrany nábytku a pod.