Skip to content

AKTIVITA-„Domček, domček, kto v tebe býva?“ a jej využitie v matematike

Aktivita pre deti, prostredníctvom ktorej sa zábavným spôsobom oboznamujú s určovaním polohy objektov s využitím slovných spojení nad, pod, vedľa, hore, dole, vpravo, vľavo, medzi, uprostred a podobne.

 

Motivácia: Ak už deti poznajú rozprávku „Domček, domček, kto v tebe býva?“ či „Deduškova rukavička“, môžeme nadviazať priamo na niektorú z nich. V tomto prípade ale nepôjde o určovanie poradia (ktoré zvieratko prišlo do domčeka prvé, druhé.. posledné?)

ALE o to, že deti tentoraz pripravia taký domček, do ktorého sa všetky zvieratká zmestia:)

Mal by byť preto veľký, mať aspoň tri poschodia a na každom poschodí aspoň tri izby.

Keďže na stavbu domu je treba veľa času aj veľa rúk, ideálne na ranné hry v skupinách 🙂 Deti majú za úlohu postaviť takýto dom zo stavebníc (LEGO), z krabíc, čo je po ruke a následne doň „nasťahujú“ hračky zvieratiek.

V hre deti prirodzene usmerňujem k opisu polohy – KAM nasťahuješ zajka? VEDĽA veveričky alebo POD líšku? a podobne.

 

Je treba si uvedomiť, že deti sa učia orientácii v priestore postupne:

  1. opis polohy objektu vo vzťahu k svojmu telu = napravo, naľavo odo mňa, nado mnou, podo mnou, vedľa mňa (3-4 ročné)
  2. vo vzťahu k inému objektu v priestore = napravo od dverí, pod stolom, nad skrinkou (4-5 ročné)
  3. vo vzťahu k inému objektu na ploche = napravo/naľavo od obrázka na tabuli, hore/dole na papieri a pod (5-6 ročné)
    „Hore na stavebnici“ a „hore na papieri“ vnímajú deti odlišne.

Keď deti používajú opis polohy predmetu v priestore správne, plynulo prejdeme na plošné prevedenie:)

Nižšie si stiahni pomôcku
Domček s okienkami, ktorý poslúži ako podložka

Podlozka-pracovny-list-domcek-10-okienok.pdf (397 stiahnutí )

 

1.Deti ukladajú na podložku obrázky/kartičky so zvieratkami do okienok podľa pokynovvyužívame slovné spojenia na určovanie polohy objektov (vpravo, vľavo, hore, dole, nad, pod, vedľa, medzi, uprostred a pod.)

  • Vľavo hore býva myška
  • Vedľa myšky býva žabka
  • Pod žabkou býva vlk
  • Napravo od vlka býva diviak
  • Nad diviakom býva zajko
  • Uprostred dole býva veverička
  • Naľavo od veveričky býva medveď
  • Medzi medveďom a myškou býva líška
  • Naspodku býva aj srnček.
  • Najvyššie býva sova

2.Keď sú všetky okienka zaplnené, môžeme odoberať – Dieťa odpovedá na otázku „Kto odišiel z domčeka?“ a odoberie danú kartičku.
Von z domčeka odišlo zvieratko, ktoré:

..býva pod myškou                            ..býva vpravo dole
..býva medzi líškou a diviakom      ..býva uprostred hore

3.Keď sú deti zorientované, necháme ich vymenovať všetky zvieratká, ktoré vyhovujú opísanej polohe:

Vymenuj všetky zvieratká, ktoré bývajú vpravo, vľavo, najvyššie, najnižšie, na druhom poschodí.


Na podložku domčeka s okienkami môžu deti obrázky dokresľovať
či ukladať a opisovať polohu akýchkoľvek obrázkov
– lesné zvieratká, vtáky, hmyz, ale aj predmety či geometrické tvary.

V rámci členstva na úrovni lenivá si môžeš stiahnuť

PDF s farebnými obrázkami zvieratiek na výrobu kartičiek
aj čiernobiele, ktoré môžu deti vyfarbiť, vystrihnúť a podľa pokynov nalepiť na svoj vlastný domček:)

Lenivý TIP: Pre dlhšiu trvácnosť si podložku (obrázok domčeka) aj kartičky odporúčam zalaminovať:)

Domček aj s obrázkami zvieratiek

farebných na výrobu kartičiek + čiernobielych
si môžeš stiahnuť tu:

Musíš sa prihlásiť, aby sa zobrazil zvyšný obsah.Prosím . Ešte nie si členom? PRIDAJ SA!