HOMONYMÁ = slová súzvučné (rovnako znejúce) no s odlišným významom, sa dajú učiť ZÁBAVNE-HRAVO.
Napríklad aj pomocou týchto siedmych kratučkých riekaniek, doplnených o súvisiace obrázky:)
Riekanku o kohútikovi si s deťmi môžeme pripraviť formou doplňovačky, kde si sami vytvoria maľované čítanie.
Stačí stiahnuť pdf. – vytlačiť – obrázky nastrihať a hurá doplniť na správne miesto!
1.Vodička, čo tečie z kohútika,
umyje aj nášho kohútika.
Potom mu učešem hrebienok,
mám na to zubatý hrebienok.
Zubatý je aj môj úsmev,
ktorý jazyk schováva,
ďalší jazyk nerozpráva,
topánočky otvára!
Aktivita
Motivácia: Dnes som vám chcela zarecitovať úplne novú básničku, ale niektoré slovíčka sa mi z nej zapatrošili! Našťastie som ich našla, aj s obrázkami, ale sú celé domiešané! Pomôžte mi ich uložiť na správne miesto, aby sme si ju mohli prečítať!
Priebeh: Na tabuli mám vytlačenú básničku a v košíku vystrihnuté chýbajúce slovíčka/obrázky. Prstom ukazujem na písmená básničky a čítam. Keď prídem k chýbajúcemu slovu/obrázku, vyzvem deti, aby ho v košíku pohľadali. Kto nájde správne, môže ho na príslušné miesto v básničke nalepiť. Skúšame slová/obrázky aj nesprávne vymeniť – robenie chýb je zábava! Prídeme na to, že aj z kohútika, ktorí kikiríka, vodička tečie, keď sa vyciká 😀
Priebežne poukazujem na fakt, že stratené slová/obrázky vyslovujeme rovnako a pritom znamenajú niečo celkom iné.
Počas daného týždňa vytváram využitím homoným vtipné situácie, sťa hotový Polepetko:
- Skúste si vziať pár zrniečok a povedať deťom, že idete do umyvárne nakŕmiť kohútiky..
- Pri česaní sa obávam, či ma hrebeň nepohryzie..
- Pri cvičení napodobňujeme rukami tikajúce ručičky hodín..
- Na pobyte vonku nájdem pod stromom listy a chcem ich zaniesť na poštu..
- Deťom sa také somariny páčia a keď pochopia, o čo ide, aj samé vás prekvapia:)
Výkonový štandard: Vlastnými slovami vysvetlí význam slov, ktoré pozná (napr. opisom).
Učebný cieľ: Deti pomenujú a následne slovne opíšu predmet na obrázku/v realite. V skupine porovnávajú významy rovnako znejúcich slov. Deti dokážu správne priradiť obrázok k jeho opisu. Deti si na základe praktických príkladov uvedomia, že niektoré predmety a javy sa nazývajú rovnako, aj keď ich význam spolu nesúvisí a svoje postrehy slovne vysvetlia. (kohútik pri umývadle zrno nezobká! zuby na hrebeni nehryzú!)
Aj ďalšie riekanky pomôžu deťom uvedomiť si
odlišný význam rovnako znejúcich slov:
2.Čo počuje moje ucho? Rozbilo sa na džbáne ucho!
Aj hlava z kapusty rozbila sa, mama sa za hlavu chytá zasa.
3.Tikajú ručičky v budíku, utriem si ručičky v ručníku.
Učešem si dva pekné chvosty, pes vrtí chvostom od radosti.
4.Idem rýchlo, merajú stopky, na ceste ma preto zastavia stopky.
Kam mám ísť pozbierať šípky, poradia mi cestné šípky.
5.Husľový kľúč zahrá o Zlatej bráne, čo zlatým kľúčom podoprená je.
Hudba ti rozjasní vráskavé čelo, k hudobným nástrojom pridá sa aj čelo.
6.Ach, čo to vidia moje očká? Párajú sa na svetri očká!
Nevadí, tou vlnou si uviažem draka, čo bude sa podobať na zlého draka.
7.Zo stromu odpadol posledný list, pávovi z chvosta odpadlo pero,
napíšem o tom babičke list, potrebujem na to papier a pero.
8. S korunou na hlave kráča si kráľ, pod korunou stromu popremýšľal.
Kam som dal kľúčik od zámku, ktorým zamkol som bránu na zámku?
Stiahni si všetky naraz: Homonyma-riekanky.pdf (485 stiahnutí )