Skip to content

AKTIVITA – Komplimenty

Aktivity na „Komplimenty“ sú zamerané na podporu rozvíjania sociálno-emocionálnych zručností detí v predškolskom veku.

Aktivita č.1:

Deti sedia v kruhu a učiteľka ich vyzve, aby porozmýšľali o svojich kamarátoch, čo sa im na nich najviac páči. Potom podá napr. červené papierové srdiečko ľubovoľnému dieťaťu so slovami:

„Podávam ti Anička toto srdiečko, pretože..
..sa na mňa každé ráno pekne usmeješ.“

Oslovené dieťa si vezme srdiečko a zvolí si iné dieťa, ktoré týmto spôsobom „obdaruje“.

„Podávam ti Janko toto srdiečko, pretože si môj kamarát/ pretože si mi požičal hračku/ pretože pekne tancuješ.. „

  • Učiteľka vedie deti k tomu, aby nachádzali pozitívne vlastnosti na svojich kamarátoch.
  • Učiteľka hru ovplyvňuje tak, aby sa vystriedali všetky deti. Prípadne sa srdiečko odovzdáva vždy vedľa sediacemu kamarátovi.
  • Ideálne je hru opakovať denne aspoň počas jedného týždňa, aby sa deti naučili pochváliť kamaráta vlastnými slovami.

Aktivita č.2:

Deti vyrobia (nakreslia/vystrihnú) papierové srdiečka pre kamarátov, v takom počte, v akom chcú. Posadajú si do kruhu a postupne svoje srdiečka po jednom daným kamarátom rozdajú. Odovzdávanie vždy sprevádzajú slovami, napr.
„Dávam toto srdiečko tebe Katka, lebo.. doplnia vlastnými slovami“

Dieťa sa učí oslovovať priamo obdarovávané dieťa „Podávam srdiečko tebe Katka, lebo..“
a nie: „Podávam srdiečko Katke, lebo..“

  • Učiteľka dbá už v prípravnej fáze (keď deti vyrábajú srdiečka) na to, aby sa ušlo každému dieťaťu.
  • Učiteľka má pripravené „do zálohy“ aj vlastné srdiečka, ktorými obdaruje dieťa, ak by nejaké nebolo obdarované dieťaťom.

Aktivita č.3

Deti sedia na stoličkách usporiadaných do kruhu tak, aby na seba dobre videli.
Jedna „špeciálna stolička“ je umiestnená doprostred kruhu.

Vypočítavankou vyberieme „špeciálne dieťa“, ktoré si sadne na stoličku v strede, ostatní si posadajú okolo.

Úlohou detí je po jednom vstať, podísť k „špeciálnemu dieťaťu“, položiť mu ruku na plece a povedať o ňom niečo pekné.

  • Učiteľka začína príkladom, ide prvá. U mladších detí, alebo na začiatku hry začíname pozitívnymi vonkajšími vlastnosťami, pretože to je deťom ľahšie.
    „Lucka, máš veľmi pekné vlasy/sukničku..“
    Keď už to deťom ide, zameriame sa na pozitívne vnútorné vlastnosti a charakter.
    „Peťko, veľmi pekne ti ide skladanie lega/krásne hlasno spievaš/rád pomáhaš zvieratkám.“
  • Učiteľka podľa konkrétnej skupiny môže určiť pravidlo. Napr. pri každom špeciálnom dieťati sa vystriedajú traja, ktorí o ňom niečo pekné povedia, následne si na jeho miesto sadne niekto ďalší.
  • Je vhodné hru opakovať tak, aby sa počas týždňa na špeciálnej stoličke vystriedali všetky deti.

Aktivita č. 4

Sa zvykne nazývať aj „Chodník slávy“ alebo tiež „Ulička slávy“.

Deti stoja (alebo sedia na stoličkách) v dvoch radoch tak, aby medzi oproti sebe stojacou dvojicou bol dostatočný priestor na chôdzu iného dieťaťa – proste vytvoria „uličku“. Uličku môžeme ozvláštniť pozdĺžnym kobercom (vystreté strachové vrece, zložená deka, behúň..)

Dieťa, vždy jedno, ktoré bude uličkou prechádzať, si môže zvoliť spôsob, ktorým ho majú ostatné deti oslavovať, t.j. sprevádzať jeho chôdzu. Napríklad:

  • potleskom
  • chválením
  • hladkaním
  • konfetami a pod.
  • rôzne kombinácie

Učiteľka slávnostným spôsobom uvedie „špeciálne dieťa“:

„A teraz prichádza na scénu Jožko Mrkvička!“

Dieťa sa pomaly prejde uličkou tam a späť a deti mu tlieskajú, chvália, opisujú aký je úžasný, hádžu naň nastrihané „konfety“.. Je to naozaj zábava :D

  • Hru rovnako ako ostatné vedieme opakovane tak, aby sa vystriedali všetky deti.
  • Bezprostredne po hre sa detí opýtame na ich pocity.

„Ako si sa cítil, keď si kráčal uličkou slávy?“
„Čo sa ti páčilo viac – keď si šiel uličkou, alebo keď si chválil kamaráta?“

Tejto skvelej hre môže predchádzať zábavná kreatívna príprava:

  • deti v roli módnych návrhárov kombinujú kostýmy z bohatého výberu šatiek, stužiek, divadelných kostýmov, čiapok a masiek tak, aby si napokon obliekli taký módny výstrelok, v ktorom sa budú v uličke slávy prechádzať
  • deti si vyrobia konfety z nastrihaných kúskov farebného papiera (môžu nimi naplniť toaletnú rolku s balónom a konfety budú aj vystreľovať:) )

Aktivita č.5

Vyzveme deti, aby sa zamysleli nad svojim kamarátom, čo sa im na ňom najviac páči.

Mladším deťom môžeme ako pomôcku vytlačiť obrázky, ktoré nejaké pozitívne vlastnosti znázorňujú, napr. mikrofón = pekne spieva, Farbička = pekne kreslí a pod. Tieto môžu vyfarbiť a kamarátovi so slovami odovzdať. Takýto obrázok slúži ako komunikačná pomôcka, ak je dieťa ešte v slovnom vyjadrovaní neisté alebo sa hanbí:)

Staršie deti môžu vymyslieť a nakresliť aj špecifický obrázok – ikonu – ktorá bude konkrétnu pozitívnu vlastnosť = kompliment – vyjadrovať. Navyše, ostatní môžu hádať, aký kompliment daný obrázok vyjadruje:)

Do tejto aktivity môžeme zapojiť aj rodičov

Všetky pekné komplimenty od detí kamarátom si zapíšeme a zverejníme ich na nástenke, aby si ich mohli aj rodičia prečítať.

Každého rodiča poteší, keď si prečíta, ako pekne vie jeho dieťa druhého pochváliť.
A iste ho zahreje pri srdci, keď si prečíta, že aj jeho dieťa bolo pochválené inými:)

A čo keby.. ?

VYZVEME na tejto nástenke rodičov,
aby aj oni napísali na lístok
KOMPLIMENT pre SVOJE DIEŤA!

Veď rozvoj sociálno-emocionálnych zručností
neuškodí ani nám dospelým:)

Ak chceš tento takýto plagátik využiť, stiahni si ho tu:

DenKomplimentov.pdf (576 stiahnutí )

 

Robíte vo vašej materskej škole nejaké špeciálne aktivity,
pri príležitosti Dňa komplimentov? Poteším sa, ak mi dáš vedieť:)

 

Vytlač si zopár nápomocných obrázkov=kartičiek aj tu:

Musíš sa prihlásiť, aby sa zobrazil zvyšný obsah.Prosím . Ešte nie si členom? PRIDAJ SA!