Jednoduché aktivity, prostredníctvom ktorých sa deti oboznamujú s prvými písmenami abecedy.
V materskej škole sa deti písať ani čítať NEUČIA, no kontakt s tlačeným i písaným písmom majú z každodenného života. Preto už v MŠ by mali dokázať identifikovať niektoré písmená abecedy.
Najčastejšie sa písmenám a hláskam venujem v čase „marec – mesiac knihy“, keďže knihy sú práve o tom 😀
Najjednoduchšie to je prostredníctvom námetovej hry „Na školu“, keďže práve v nej si názorne ukážeme, čo na deti v škole čaká.
Častou chybou dospelých (rodičov ale aj učiteľov) je, keď dávajú deťom úlohu – Povedz, na aké písmeno sa začína..
Úlohou detí je pochopiť, že písmeno je grafická podoba hlásky.
Ak sa iba rozprávame a dieťa slovo IBA POČUJE, hovoríme o HLÁSKE.
Ak dieťaťu slovo aj ukazujeme (napr. maľované čítanie, či na vychádzke pozorujeme nápisy na obchodoch a pod.) a dieťa SLOVO VIDÍ, vtedy až hovoríme o PÍSMENE.
Slová predsa hláskujeme a nepísmenkujeme ich.
Príklad.
Pozri sa na nápis na obchode, je tam napísané „POTRAVINY“.
Povedz si nahlas „potraviny“.
Ktorú HLÁSKU POČUJEME ako prvú?
Ktoré PÍSMENO VIDÍME v nápise na prvom mieste?
HRA č.1 – Na prvú hlásku
Ideálna do ranného komunikačného kruhu, deti sedia v kruhu na koberci, podávajú si napr. loptičku (kto drží, ten hovorí).
Opakujem ju každý deň v týždni, pričom sa úloha = položená otázka stupňuje:
- Pondelok: „Vyslov nahlas svoje meno. Na akú hlásku začína?“
– ADAM A - Utorok: „Na akú hlásku začína tvoje meno? Čo ešte sa začína na rovnakú hlásku?“
– ADAM A AUTO - Streda: „Poďme vymyslieť vlastnosť na tvoje meno, aký si? Pozor musí začínať rovnakou hláskou ako tvoje meno.“
– AKTÍVNY ADAM - Štvrtok: „Včera sme si vymysleli vlastnosť. Poďme k svojmu menu pridať aj nejakú profesiu!“
– AKTÍVNY ADAM AUTOMECHANIK - Piatok: „Včera sme si vymysleli profesiu, dnes k nej pridajme činnosť – čo môže na danú hlásku robiť?“
– AKTÍVNY ADAM AUTOMECHANIK ARANŽUJE.
Na konci týždňa nám tak vzniknú častokrát veľmi vtipné vety, ktorých slová začínajú rovnako.
BÁJEČNÁ BETKA BALETKA BUBNUJE.
JEMNÁ JANKA JASNOVIDKA JAZDÍ.
NEKONFLIKTNÁ NINKA NECHTÁRKA NEROBÍ NIČ.
ŠIKOVNÝ ŠTEVKO ŠKOLNÍK ŠAŠKUJE.
Na niektoré hlásky je vymýšľanie naozaj náročné, môže to trvať aj celý deň. Všetky otázky vieme zodpovedať s predškolákmi.
Pri mladších deťoch úplne postačí, ak určia prvú hlásku svojho mena, príp. nájdu akékoľvek iné slovo, ktoré sa ňu začína. Kľudne si stiahni môj „ťahák“ s už predvymyslenými slovíčkami ako takú pomôcku po ruke, keby vám náhodou dochádzala inšpirácia 😀
vety_na_rovnake_pismeno.pdf (209 stiahnutí )
Lenivý TIP
Vymyslené slová si môžeme priebežne zapisovať a na konci týždňa každému dieťaťu vytlačím jeho vtipnú vetu na a samostatný hárok papiera, ktorý si môže dotvoriť – dokreslí alebo nalepí obrázky vystrihnuté z časopisov, ideálne také, ktoré začínajú rovnakou hláskou, alebo vyhľadá a vystrihne dané písmeno. Tiež môže všetky prvé písmenká vo vete vyhľadať a zakrúžkovať si ich, čím si opäť umocní zvukovú podobu hlásky s vizuálnou podobou tlačeného písmena.
HRA č.2 – Veselé písmenká na X spôsobov
Deti si môžu písmená vyrábať a rôzne zdobiť.
Podľa predlohy ich môžu:
- modelovať z plastelíny
- ukladať do tvaru z ceruziek, zo špagátov
- naliepať z prúžkov farebného papiera
- kresliť kriedou na chodník a následne na čiaru ukladať kamienky
- vyhľadávať v časopise, vystrihovať, naliepať či variť „písmenkovú polievku“
HRA č.3 – Písmenkové kreslenie a vyfarbovanie
Deťom predtlačím veľké tlačené písmená a ich úlohou je si ich ľubovoľne ozdobiť, dokresliť, vyfarbiť. Samozrejme si povieme, o aké písmeno sa jedná a pokúšame sa vymyslieť naň rôzne slovíčka. Deti si jeho obťahovaním a ozdobovaním všímajú a opisujú jeho tvar – dlhé a krátke rovné čiary, oblúky..
Vrelo odporúčam túto perfektnú písmenkovú omaľovánku, alebo plagát ktorý využíva techniku vizuálneho učenia!
Deti tu písmeno vidia ako súčasť obrázka, ktorý sa naň začína a dieťa si spája písmeno s hlásku na základe vizuálnej i zvukovej zhody.
HRA č.4 – Nájdi správne písmenko
Deti majú k dispozícii rôzne hračky a pomôcky s tvarmi písmen, s pomocou ktorých jednoducho pozorujú ich rôzne tvary, oboznamujú sa s nimi nielen zrakom ale aj hmatom. Dieťa si uvedomuje, že niektoré písmená sú viac hranaté, iné majú i oblé tvary.
Deti môžu písmenká roztriediť do skupín napr.:
- len s hranatým tvarom (M, N, I, K..)
- aj s oblým tvarom (O, B, P, R..)
Vrelo odporúčam rôzne pečiatky, magnetky, vkladačky.. širokú ponuku týchto pomôcok na rozvoj predčitateľskej gramotnosti nájdete aj tu: baribal.sk
Lenivý TIP: Tieto hračky nájdu využitie nájdu aj pri hrách „na školu“, deti si môžu písmenko žrebovať z vrecúška a potom hľadať v triede predmet, ktorý naň začína.
Alebo si každé dieťa vezme jedno písmenko z abecedy na vychádzku a bude hľadať „svoje písmenko“ na nápisoch budov, či v knihe, časopise a pod.
HRA č.5 – Na školu
Deti sa hrajú námetovú hru na školu, s uloženým stolom pred tabuľou, jedno dieťa je učiteľ/učiteľka, ktorý vyvoláva deti k tabuli. Ako pomôcka tu postačí krieda/fixka (podľa toho, aká tabuľa) a kartičky s písmenami, ktoré si deti môžu odkresľovať, porovnávať, priraďovať k sebe rovnaké a pod.
Takéto kartičky stačí vytvoriť v jednoduchej tabuľke vo Worde, alebo si ich stiahni hotové nižšie, spolu s pracovným listom na „písanie písmeniek“, ktorý si môžu deti „v škole“ vyplniť podľa prerušovanej čiary ako naozajstní školáci!
Písmenká a pracovný list si môžeš stiahnuť tu: