Skip to content

Halloween v škôlke?

Zábava aj poučenie;)

Vedela si, že..

..počiatky osláv sviatku Halloweenu siahajú až ku starým Keltom a spájali sa s peknými spomienkami?

Presne tak!

Dnes tento sviatok vnímame ako akúsi maškarádu v strašidelných kostýmoch, ktorá prišla z Ameriky. Môžeme mať naň akýkoľvek názor – môže to byť veselá zábava, môže nám to byť ukradnuté, či sa nám to úplne nepáčiť a v protiklade s tým preferovať pokojné Dušičky.

Avšak prapodstata oboch sviatkov Halloweenu aj Dušičiek je tá istá a ňou je oslava a spomienka na našich blízkych zomrelých predkov. A je len na nás, akú formu preferujeme, ktorú si zvolíme.

Pravda je, že obchody preplnené gýčovými strašidelnými dekoráciami deti oslovujú viac, ako kvetinárstva s vencami a kahancami..

Ako lenivá učiteľka viem tento detský ošiaľ zo strašidiel VYUŽIŤ v napĺňaní hneď niekoľkých štandardov v podobe najrôznejších aktivít.

  • Reaguje spoločensky prijateľným spôsobom na aktuálne prejavy emócií – pozitívne i negatívne. „Páči sa ti niekoho nastrašiť? Páči sa ti, keď niekto nastraší teba? Čo sa ti páči viac?“
  • Opíše aktuálne emócie. „Ako sa cítiš, keď ťa niekto/niečo vyľaká? Ako sa cítiš, keď vidíš toto strašidielko?“ 
  • Slovne opíše obraz. „Čo hovoríš na tento obrázok? Je tá postava podľa teba strašidelná alebo smiešna? Máš z nej strach? Čo sa ti na nej páči/nepáči? Prečo?“
  • Odmieta kontakt s neznámymi osobami.Môžeme dôverovať človeku, ktorého nepoznáme? Je bezpečné odísť s niekým, kto je zamaskovaný, vyzerá zvláštne? Alebo vyzerá ako strašidlo? Môžeme si od neho vziať sladkosti? Čo by sa nám mohlo stať?“
  • Opisuje predmety a ich rôzne vlastnosti. „Aký je tento nôž? Kto s ním môže manipulovať? Čo je ešte ostré a nebezpečné? Ako sa správne používajú nožnice? Môžeme sa s nimi naháňať? Ako sa rozsvecujú kahančeky/sviečky? Môže zápalky/zapaľovač používať každý? Prečo nie?“
  • Jednoducho opíše postup zhotovenia vybraných výrobkov. „Ako sa vyrába tekvicový lampáš? Aké nástroje potrebujeme? Kto môže vyrezávať nožom? Ako bezpečnejšie by sme vedeli vyrobiť oči, ústa..?“
  • Výtvarne vyjadruje svoje predstavy o svete. „Nakresli, ako podľa teba vyzerá skutočné strašidlo.“
  • Dotvára tvary kresbou (maľbou) a pomenuje výsledok. „Dokresli tento kruh/tvar tak, aby vyzeral ako duch/strašidlo.“

Je toho ozaj veľa, čo vieme s halloweenom premostiť k napĺňaniu našich cieľov a využiť tak aj tento „komerčný“ sviatok v prospech rozvoja detí.

Pre mňa má preto aj táto udalosť skutočne veľký potenciál na to, aby som u detí rozvíjala ako predstavivosť a tvorivosť, tak prekonávanie strachu s ohľadom na bezpečnosť!
A čo sa motivácie k jednotlivým aktivitám týka, urobia to za mňa práve tie gýčové obchody,
ďakujem :D

Určite však nie je v žiadnom prípade vhodné deti akokoľvek strašiť (!)
a preto aj pri voľbe aktivít či dekorácií treba dôsledne dbať na to, aby na deti pôsobili nie odpudzujúco,
ale naopak, milo, vtipne a priateľsky:)

Napríklad ako tieto 4 omaľovánky, ktoré si môžeš stiahnuť nižšie.

..totižto..

ešte aj tí starí Kelti, už od ktorých sa tento sviatok traduje, mali v tomto období povolené
spomínať na blízkych iba v dobrom duchu a rozprávať si spoločné príbehy,
ktoré boli výlučne pozitívne:)
 

Strasidelne-omalovanky.pdf (723 stiahnutí )


Ďalšie zaujímavosti, ktoré si môžete vytlačiť a obohatiť detské výtvarné práce na nástenke aj o tematické historické okienko pre rodičov ;)

Zdroj: https://www.instagram.com/lenivaucitelka/

Večer 31. októbra Kelti slávili sviatok Samhain, ktorým sa skončilo leto a začínala zima. V tento deň ďakovali za úrodu, veštilo sa, aká bude zima, Kelti komunikovali s mŕtvymi, prinášali dary božstvám i zosnulým predkom. Verili, že počas tejto noci sa duše mŕtvych vracajú do sveta živých a treba ich obdarovať. Oheň a jeho očistná sila chránili živých pred zlými démonmi a duchmi. Ľudia si tiež rozprávali príbehy o mŕtvych, ktoré však museli mať len pozitívny obsah.

Pracovný list zo zošita Grafomotorika predškoláka od lenivej učiteľky

Neskôr v období vlády katolíckej cirkvi okolo roku 835 chcel pápež Gregor IV. zamedziť sláveniu pohanských sviatkov, a tak sa z keltského Samhainu stal „Sviatok všetkých svätých“. Názov Halloween je slovo prevzaté z anglického výrazu „All Hallows’Evening“, čo doslovne znamená „predvečer všetkých svätých“ a zaviedla ho protestantská cirkev v 16. storočí.

Aj starí Slovania vydlabávali tekvice a vkladali do nich sviečky. Svetlo a oheň mali ochrániť ľudí pred zlými démonmi. Takýto lampáš nazývali Svetlonosom. Deti chodievali na obchôdzky k susedom, spievali obradné piesne a za to dostávali peniaze alebo obradné koláče. Samotné pečivo bolo symbolom duše a deti verili, že čím viac koláčikov zjedia, tým väčšia bude priazeň zomrelých duší.

Oranžové tekvičky premením na hlavičky.
Oči, zuby, krivé nosy, to sú smiešni Svetlonosi:)

Viac básničiek na tému Jeseň

 

Leňoším aj na Facebooku a Instagrame - rada ťa uvidím aj tam!:)

like-leniva-ucitelka

 

Vieš o tom, že..

členstvo-banner