PEXESO je skvelá univerzálna pomôcka!
Pravidlám hry pexesa učím už najmladšie deti. Naučia sa ich rýchlo, stačí dodržať postupnosť v troch krokoch:
- U najmladších (2,5-3-ročných) detí si na začiatku vystačím aj bez toho, aby mali obrázky pár. Jednoducho si ukážeme 5-6 obrázkov, po jednom ich dieťa pomenuje. Následne obrázky otočím a pýtam sa, kde sa nachádzalo jabĺčko? Aj pamäť trénujeme postupne, zároveň si pri takomto „úvode do pexesa“ robím akúsi diagnostiku, na akej úrovni sa mi skupina detí nachádza.
- Počet obrázkov primerane zvyšujem až usúdim, že pridáme pár.Ukážeme si tiež najprv iba 6 obrázkov (= 3 páry), všetky sú otočené obrázkom nahor. Pred dieťaťom/deťmi ich pootáčam a opýtam sa, kde sú obe jabĺčka? Počet párov zvyšujem, stále ich však najprv pred deťmi rozložím obrázkom nahor a až potom pootáčam.
- Pexeso naostro. Rozložím primeraný počet obrázkov tak, aby dieťa obrázky predtým nevidelo a len náhodne otočí dve kartičky. Ak trafí pár, kartičky si nechá a skúša ešte raz. Ak pár nenájde, otočí kartičky naspäť a na rade je druhé dieťa.
Pri pexese, keď už sa hrá naostro, odporúčam hrať hru samostatne dvojiciam alebo maximálne 3-4 deťom. Deti v predškolskom veku sú netrpezlivé a pokiaľ by pri vyššom počte hráčov dlho čakali na rad, ľahko sa rozptýlia aktivitami ostatných detí okolo, strácajú o hru záujem, nesústredia sa na zapamätanie a teda hra stráca zmysel.
Obrázky – kartičky PEXESA využívam aj na iné aktivity!
Žrebovanie v rannom kruhu z čarovného vrecúška – akú kartičku si dieťa vytiahne, o nej musí niečo povedať, napr.
- Čo je na obrázku? Akú má ovocie/zelenina farbu? Kde rastie? (najmladšie deti)
- Čo sa dá z tvojho ovocia/zeleniny vyrobiť? (malinový džem, hrachová polievka..)
- Vymysli k svojmu ovociu/zelenine prívlastok (podlhovastý banán, štipľavá paprika..)
- Vymysli vetu, kde sa nachádza tvoje ovocie/zelenina (Môj brat má rád maliny.)
Pohybové pexeso – deti sa voľne pohybujú po triede, učiteľka si zastane doprostred a na povel (napr. „Ovocie ovocie pooberaj sa!“) rozhodí kartičky do priestoru. Deti si vezmú zo zeme jednu kartičku a snažia sa nájsť kamaráta, ktorý má pár. Dvojica detí s rovnakými obrázkami sa chytí za ruku. Keď sú všetky dvojice nájdené, hru opakujeme. Rozvíja komunikačné a socio-emocionálne zručnosti.
Ovocný/zeleninový príbeh – deti sedia v kruhu a každé má pred sebou na zemi položenú kartičku. Začína učiteľka príbehom „Kde bolo, tam bolo, bola raz jedna ovocná záhrada. Na nej rástol.. povie ovocie/zeleninu, ktoré je na jej kartičke. Jedného dňa..“ a v príbehu pokračuje dieťa, ktoré sedí vedľa. Jeho úlohou je vymyslieť vetu, pokračovanie príbehu tak, aby sa vo vete nachádzalo ovocie/zelenia, ktoré je zobrazené na jeho kartičke.
Ak potrebuješ pexeso s obrázkami ovocia a zeleniny na vytlačenie v PDF,
STIAHNI SI HO ZDARMA TU: