Skip to content

PEXESO – Ovocie a zelenina

PEXESO je skvelá univerzálna pomôcka!

Pravidlám hry pexesa učím už najmladšie deti. Naučia sa ich rýchlo, stačí dodržať postupnosť v troch krokoch:

  1. U najmladších (2,5-3-ročných) detí si na začiatku vystačím aj bez toho, aby mali obrázky pár. Jednoducho si ukážeme 5-6 obrázkov, po jednom ich dieťa pomenuje. Následne obrázky otočím a pýtam sa, kde sa nachádzalo jabĺčko? Aj pamäť trénujeme postupne, zároveň si pri takomto „úvode do pexesa“ robím akúsi diagnostiku, na akej úrovni sa mi skupina detí nachádza.
  2. Počet obrázkov primerane zvyšujem až usúdim, že pridáme pár.Ukážeme si tiež najprv iba 6 obrázkov (= 3 páry), všetky sú otočené obrázkom nahor. Pred dieťaťom/deťmi ich pootáčam a opýtam sa, kde sú obe jabĺčka? Počet párov zvyšujem, stále ich však najprv pred deťmi rozložím obrázkom nahor a až potom pootáčam.
  3. Pexeso naostro. Rozložím primeraný počet obrázkov tak, aby dieťa obrázky predtým nevidelo a len náhodne otočí dve kartičky. Ak trafí pár, kartičky si nechá a skúša ešte raz. Ak pár nenájde, otočí kartičky naspäť a na rade je druhé dieťa.

Pri pexese, keď už sa hrá naostro, odporúčam hrať hru samostatne dvojiciam alebo maximálne 3-4 deťom. Deti v predškolskom veku sú netrpezlivé a pokiaľ by pri vyššom počte hráčov dlho čakali na rad, ľahko sa rozptýlia aktivitami ostatných detí okolo, strácajú o hru záujem, nesústredia sa na zapamätanie a teda hra stráca zmysel.

Obrázky – kartičky PEXESA využívam aj na iné aktivity!

Žrebovanie v rannom kruhu z čarovného vrecúška – akú kartičku si dieťa vytiahne, o nej musí niečo povedať, napr.

  • Čo je na obrázku? Akú má ovocie/zelenina farbu? Kde rastie? (najmladšie deti)
  • Čo sa dá z tvojho ovocia/zeleniny vyrobiť? (malinový džem, hrachová polievka..)
  • Vymysli k svojmu ovociu/zelenine prívlastok (podlhovastý banán, štipľavá paprika..)
  • Vymysli vetu, kde sa nachádza tvoje ovocie/zelenina (Môj brat má rád maliny.)

Pohybové pexeso – deti sa voľne pohybujú po triede, učiteľka si zastane doprostred a na povel (napr. „Ovocie ovocie pooberaj sa!“) rozhodí kartičky do priestoru. Deti si vezmú zo zeme jednu kartičku a snažia sa nájsť kamaráta, ktorý má pár. Dvojica detí s rovnakými obrázkami sa chytí za ruku. Keď sú všetky dvojice nájdené, hru opakujeme. Rozvíja komunikačné a socio-emocionálne zručnosti.

Ovocný/zeleninový príbeh – deti sedia v kruhu a každé má pred sebou na zemi položenú kartičku. Začína učiteľka príbehom „Kde bolo, tam bolo, bola raz jedna ovocná záhrada. Na nej rástol.. povie ovocie/zeleninu, ktoré je na jej kartičke. Jedného dňa..“ a v príbehu pokračuje dieťa, ktoré sedí vedľa. Jeho úlohou je vymyslieť vetu, pokračovanie príbehu tak, aby sa vo vete nachádzalo ovocie/zelenia, ktoré je zobrazené na jeho kartičke.

Ak potrebuješ pexeso s obrázkami ovocia a zeleniny na vytlačenie v PDF,

STIAHNI SI HO ZDARMA TU:

Musíš sa prihlásiť, aby sa zobrazil zvyšný obsah.Prosím . Ešte nie si členom? PRIDAJ SA!

NOVÝ!🤩

Diár pani učiteľky zo škôlky
na šk. rok 2024/2025
– UŽ SKLADOM!

..aj so špeciálnym
🎁DARČEKOM
LEN PRE ČLENKY
„Lenivého klubu“ 👌😊

Leňoším aj na Facebooku a Instagrame - rada ťa uvidím aj tam!:)

like-leniva-ucitelka

 

Vieš o tom, že..

členstvo-banner