Čo by to bol za marec – mesiac knihy, bez novej knihy!?
Pre mňa čosi nemysliteľné:)
V materskej škole venujeme knihám najmä v marci patričnú pozornosť – od autora, ilustrátora, vydavateľa, cez výrobu papiera, tlač a viazanie kníh, až po vlastné nápady na tvorbu jedinečnej „autorskej detskej knihy“. Nie je tak celkom pravda, že „my v škôlke“ nevieme čítať ani písať. My toho predsa načítame a napíšeme až až! Práve v marci sa to všetko točí okolo písmeniek, prirovnaní, súvetí a rozprávok. V tomto článku preto nájdeš knižky, ktoré sú písané formou maľovaného čítania, alebo sa venujú písmenkám pre najmenších:)
1.„Maľované čítanie – Moje prvé rozprávky“ od autora Adolfa Dudeka
Knižka je naozaj taká, akú som si po vzhliadnutí obalu predstavovala! Rozprávky sú písané výlučne VEĽKÝMI PÍSMENAMI, doplnené o milé jednoduché obrázky.
Čo sa mi páči navyše je, že obrázky postavičiek sú v príbehu zobrazené primerane situácii (napr. Janko a Marienka, keď sa stratia v lese, sú zobrazení ako plačú, keď všetko dobre končí, postavičky sa tešia) Tento možno malý detail však tiež napomáha najmenšiemu čitateľovi pri spoločnom čítaní precítiť dej.
Čo ma v knižke obzvlášť potešilo, na konci každej rozprávky je obrázkový slovník. Hneď som si predstavila, ako si ho rovno ofotím, dám deťom rozstrihať a nalepiť na správne miesto v „ich knižke“. Alebo len jednoducho prerozprávať rozprávku pomocou týchto kľúčových slov-obrázkov. Často som na internete vyhľadávala vhodné obrázky, z ktorých by sme si s deťmi zostavili maľované čítanie a tu som ich našla doslova ako na dlani, navyše, jedná sa o klasické ľudové rozprávky, ktoré mám najradšej. Škoda, že knižka nemá veľký A4 formát, to by bolo už dokonalé.. ale i tak skvelá pomôcka:)
Rozprávky sú písané jednoduchým a veku primeraným štýlom. Dĺžkou sú akurát vhodné na čítanie pred odpočinkom, ale napríklad tú O veľkej repe, najkratšiu, si viem predstaviť i rovno ofotiť, nastrihať na primerané časti (možno 5?) a skupinke predškolákov ju dať zložiť a nalepiť na plagátik v správnom poradí. Aktivita bez roboty ako vyšitá.
Obsahuje osem klasických ľudových rozprávok: Červená Čiapočka, O veľkej repe, O troch medveďoch, Hrnček var!, Tri prasiatka, Medovníková chalúpka, Kocúr v čižmách a Palček.
2.„Písmenká z ABECEDY“ od autorky Ivony Ďuričovej
Knižka má menší štvorcový formát a naozaj prekráásne ilustrácie! Každá dvojstrana je venovaná jednému písmenu – naľavo je VEĽKÝM TLAČENÝM krátka básnička, ktorá obsahuje namiesto štyroch slov, začínajúcich na dané písmenko, obrázky. Aj z tohto dôvodu sú tieto básničky po obsahovej stránke netradičné, veľmi veselé a vtipné! Veď len skús skombinovať ufónov, ulitu, ucho a uhorky do jednej krátkej básničky – to chce ozaj talent.
Napravo je už spomínaná nádherná ilustrácia, v ktorej nájdeme „obrázkové slová“ v ucelenom obraze.
Básničky sú krátke a zábavné, dajú sa rýchlo naučiť. Pomocou obrázkov vieme tvoriť úlohy, napr. deťom vytlačím obrázky z nejakej básničky, ktoré majú po prečítaní správne zoradiť, alebo si ich môžeme nakresliť na kartičky, ktoré budú počas čítania dvíhať nad hlavu, keď prečítam dané slovo, alebo nimi básničku „napísať“, alebo… Túto drobnú knižku viem využiť v práci na X spôsobov, preto ju považujem za kvalitné dielo a perfektnú pomôcku lenivej učiteľky.
3.„Na krídlach príbehov“ od autora Rocio Bonilla
Knižka má veľký formát A4. Všetky strany sú plne ilustrované, ilustrácie absolútne prevyšujú nad textom – obvykle dvojstrana obsahuje len jeden malý odstavec, takže sa aj s najmladšími deťmi dobre číta. Príbeh je o Samkovi, ktorý chcel vedieť lietať a napokon sa to i naučil – prostredníctvom čítania kníh a jeho fantázie. S týmto príbehom vieme s deťmi ďalej pracovať a rozvíjať ich fantáziu, páči sa mi, že príbeh vlastne nie je ukončený, čo môžeme využiť a s deťmi vymyslieť záver, ako sa Samko dostal dolu z veže kníh? Knižka o láske k čítaniu knižiek – čo viac by sa hodilo na marec, mesiac knihy?
4.„Maľované čítanie“ od autorky Sibyly Mislovičovej
Túto knižku mám už dlho. Každá dvojstrana obsahuje jeden krátky príbeh, ako inak, formou maľovaného čítania – VEĽKÉ PÍSMENÁ + obrázky. Na týchto krátkych príbehoch mi vyhovuje to, že sa držia jednej témy a teda aj obrázky sa prevažne týkajú jednej témy. Napr. príbeh, v ktorom vystupujú lesné zvieratká, dopravné prostriedky, farby, hračky a pod. Príbehy nemajú nejakú extra zápletku a hlavným cieľom je teda práve to vymenúvanie-čítanie čo najväčšieho počtu obrázkov v téme a hľadanie súvislostí medzi nimi. Stačí si príbeh „preniesť“ na veľký plagát či tabuľu a môžeme ho čítať, dopĺňať, dokresľovať aj s najmladšou vekovou skupinou:)
5.„Fíha ABECEDA“ od autorky Damiány M. Bagínovej
Postavičku Fíha Tralala všetky dobre poznáme. Čo je však najlepšie, že ju poznajú najmä naše deti! A preto ich nie je treba nijako extra motivovať k tomu, aby chceli túto fíhovskú knižku o písmenkách čítať. Fíha je predsa škriatok, ktorý býva na polici v knižke, takže úplne postačí, že nám ju z ničoho nič zázračne podaruje do našej knižnice. Zastrčím do nej ešte nejaký sprievodný list, ako nás srdečne pozdravuje a posiela nám túto úžasnú knižku s básničkami o písmenkách – poďme si rýchlo prečítať, čo nám Fíha píše! S takouto motiváciou sa môže niesť celý týždeň, kedy si každé ráno nájdeme v polici schovaný odkaz s nejakou úlohou. Stav sa, že deti budú samé rodičom rozprávať o tom, že v škôlke bol Fíha Tralala 😀
Verím, že som ti svojim výberom knižiek ideálnych (nielen) na mesiac marec
uľahčila rozhodovanie a najbližšie plánovanie aktivít
na podporu predčitateľskej gramotnosti bude jedno
príjemné posedenie s knihou v ruke:)